När regeringen presenterade den största infrastruktursatsningen i modern tid, med 1 171 miljarder kronor satsade mellan 2026–2037, var det många som lyfte blicken mot framtiden. Vägar ska rustas, järnvägar moderniseras och transportkedjor bli mer hållbara.
Och här blir hamnarna navet där allting möts.
Redan påbörjat resan
I Oxelösund är framtiden inte avlägsen. Den är redan igång. Under namnet Oxchange har hamnen börjat en omfattande transformationsresa, och hamnen fungerar redan som en central möjliggörare för Sveriges klimatomställning. När grannen SSAB nu ställer om till fossilfritt stål förändras godsflödena dramatiskt, men hamnen är redo.
– Vi har gått från att vara en traditionell bulkhamn till att även bli en flexibel knutpunkt för fler godsslag. Det är en resa som kräver investeringar, men också mod att våga tänka nytt, säger Staffan Thelander, vd på Oxelösunds Hamn.
Ett projekt på omkring 700 miljoner kronor, med bland annat förlängd kaj, nya kranar och muddrad hamnbassäng, är den största satsningen sedan 1950-talet. Det gör att fler fartyg kan angöra utan trängsel, året runt.
Nya godsflöden
Oxelösunds Hamn går i takt med den statliga infrastrukturplanens mål men ligger samtidigt steget före.
Med omställningen till fossilfri ståltillverkning förändras godsflödena. Kol och malm ersätts av skrot, och hamnen har redan börjat bygga för de nya behoven. Det gör att hamnen kan fördubbla sin hantering med ytterligare 5 miljoner ton gods.
– Vi skapar en plattform som gör det möjligt för fler aktörer att använda Oxelösund som nav för framtidens logistik, säger Staffan Thelander.
Ansvar som möjliggörare
Den statliga infrastrukturplanen kräver enorma investeringar, och här har Oxelösunds Hamn tagit en ovanlig väg. I stället för att vänta in statliga beslut har man själv tagit huvudansvaret för finansieringen av hamnens transformation.
– Att enskilda aktörer vågar ta ansvar är helt avgörande för att framtidens infrastruktur ska bli verklighet. Vi kan agera snabbt eftersom vi satsar själva, berättar Staffan Thelander.
En del av svensk beredskap
De nya lagerytorna och flexibiliteten gör att nya kunder kan buffra gods, hantera säsongsvariationer och sourca från andra marknader över hela världen. I en tid av globala störningar är det lika mycket en fråga om robusthet som om logistik.
– En isfri hamn med kapacitet för stora fartyg året runt stärker inte bara industrin utan också Sveriges beredskap. När projektet står klart är vi mer än en hamn. Vi blir en motor för nya flöden, kortare ledtider och hållbara affärer. Precis det som infrastrukturplanen vill uppnå avslutar Staffan Thelander.