Nyheter

Ny järnväg möter industrins transportbehov

Luleå Hamn färdigställer den första etappen av ny infrastruktur – en satsning som öppnar för ökad mängd trafik och godsvolymer.

– Vi möter kundernas behov av flexibla och hållbara transporter, säger Anders Dahl, vd för Luleå Hamn.

I maj startade arbetet med att öka kapaciteten och modernisera Luleå Hamns järnvägsanläggning. Den sträcker sig från Trafikverkets spår någon kilometer från hamnen, ner till anslutningen mot Victoriahamnen. På terminalområdet har nu ett spår blivit tre för att kunna hantera större godsvolymer och möta kundernas behov. Det innebär att järnvägen är redo att trafikeras med axellaster på 32,5 ton, vilket är en unik kapacitet i Sverige.

– Nu kan fler och tyngre tåg trafikera vår järnväg. Arbetet vi har gjort är en stor och viktig del hamnens infrastruktursatsningar. Vi är redo att ta emot större godsvolymer, fortsätter Anders Dahl.

Nyligen färdigställde Luleå Hamn ett stort infrastrukturprojekt som är en förutsättning för att kunna bygga ut hamnens järnvägsanläggning och skapa smidigare övergångar mellan olika transportslag. En ny väganslutning ner till Victoriahamnen har byggts samtidigt som Luleå Hamn har ökat kapaciteten på vatten- och avloppssystem samt dagvatten- och fjärrvärmeledningar.

– Insatserna är avgörande för att möta kundernas behov av flexibla och hållbara transporter. Det gör det möjligt för industrin att ställa om sin produktion och rampa upp sin produktion, konstaterar Anders Dahl.

Fakta: Luleå Hamn växlar upp sin infrastruktur

Luleå Hamn har ett strategiskt läge. Den är sammanlänkad med Stambanan och Malmbanan och har även pekats ut som en strategiskt prioriterad hamn, så kallad core-hamn, av EU-kommissionen. Insatserna ingår i hamnens utveckling för att svara på industrins stora investeringar i regionen och att hantera ökade godsvolymer.

Den första etappen består av:

Ökad kapacitet på Luleå Hamns järnvägsanläggning där banområdet har fått en ny bankropp och totalt 5 km spår. Det innebär att den kan trafikeras med axellaster på upp till 32,5 ton, unikt för svensk järnväg.

Nya plankorsningar och nya motoriserade växlar på järnvägsanläggningen för ökad effektivitet och säkerhet.

En ny väganslutning på 1200 meter, ombyggd cirkulationsplats för att klara av framtida transporter, en ny korsning för bättre säkerhet samt incheckningsyta på 4000 kvadratmeter som bidrar till smidigare trafikflöden i hamnen.

Ökad kapacitet på vatten- och avloppssystem samt dagvatten- och fjärrvärmeledningar.

En ny 20 kilovoltsledning samt förberedd fiberanslutning i området, något som säkrar hamnens utbyggnad för framtiden.

Koncessionsavtal med ShoreLink och logistikavtal och arrende med Stegra på plats.