Nyheter

Ny rapport: Kraftig ökning av tunga elfordon i Sverige

Att el blivit ett populärt alternativ till fossila bränslen för personbilar är ingen nyhet. Men det som Drivas senaste rapport visar är att även elektrifieringen av de tunga lastbilarna och bussarna nu satt fart på allvar. I en samlad och lättöverskådlig rapport byggd på statistik från flera officiella källor sammanställs nuläget, utvecklingen och framtidsutsikterna för tunga elfordon i Sverige.

Sett till det totala antalet tunga fordon på svenska vägar är andelen med eldrift fortfarande ganska liten. Men de nyregistreringar som görs varje år av tunga lastbilar och bussar vittnar ändå om en tydlig trend – elektrifieringen accelererar.

Från 0 till 14 procent på fem år

Andelen nyregistrerade tunga lastbilar som drivs på el har ökat de senaste fem åren. 2020 var i princip ingen av de nyregistrerade tunga lastbilarna eldriven, hittills under 2025* har så många som 14 % av alla nyregistreringar gällt just tunga ellastbilar. Samma trend ser vi även bland bussarna. Där har andelen nyregistrerade elbussar ökat från 12,5 % 2020 till 43,2 % hittills under 2025*. Den här ökningen har också gjort att el seglat upp till att bli det näst vanligaste drivmedlet för bussar.

*Data till och med september 2025.

Drivmedelsmix för nyregistrerade tunga lastbilar, 2020-2025

 

Drivmedelsmix för nyregistrerade bussar, 2020-2025

Prognoserna spår en fortsatt kraftig tillväxt

Enligt prognoser framtagna av myndigheten Trafikanalys finns det inga tecken på att elektrifieringen av tunga fordon kommer att avta, tvärtom. Den snabba ökning som skett de senaste fem åren är bara början på vad som väntas bli en mycket kraftigare uppgång för både tunga ellastbilar och elbussar. Antalet tunga ellastbilar förväntas öka med över 500 % till 2028 och antalet elbussar med 135 %.

Antal tunga ellastbilar och elbussar i Sverige, 2015-2028

 

Elektrifieringen har kommit långt – men bara börjat

Från att vara en näst intill obefintlig företeelse, har de tunga elfordonen på allvar fått fäste i Sverige. Bara de senaste 5 åren har ökningen varit enorm för både tunga ellastbilar och elbussar. Ellastbilarna utgör fortfarande en väldigt liten del av det totala beståndet, men den förväntade ökningen de kommande åren kommer att cementera dem som ett givet inslag på svenska vägar. För bussar, där utvecklingen kommit längre, är el redan det näst vanligaste drivmedlet, vilket är en markant förändring jämfört med för bara några år sedan. Med andra ord är elektrifieringen verkligen något som sker här och nu, och det vi bevittnat hittills är bara början på en mycket större transformation.

Ladda ner hela rapporten

Vill du ta del av hela rapporten från Driva?

Ladda ner och läs den här

Faktaruta: Tre insikter från rapporten

Elektrifieringen tar fart på allvar
Tunga ellastbilar har gått från nära noll till 14 % av alla nyregistreringar på fem år. För bussar är motsvarande siffra 43,2 %.

Prognoserna spår ännu snabbare accelerering
Antalet tunga ellastbilar väntas femdubblas till 2028. Nästan varannan ny buss väntas då vara eldriven eller elhybrid.

Snabb etablering för elbussar
El är redan det näst vanligaste drivmedlet för bussar i Sverige – en dramatisk förändring jämfört med för bara några år sedan, då eldrift var en marginell företeelse.