Nyheter

För att behålla en konkurrenskraftig bilindustri i Europa måste farten öka

Genom satsningar som Battery Centre Gothenburg och det EU-samarbetet Voltage, ökar Göteborg farten för att möta det snabbt växande kompetensbehovet inom batteri- och fordonsindustrin.

Ledande inom batteri- och fordonskompetens

Det är tre år sedan Göteborgs Stad, Göteborgsregionen, Västra Götalandsregionen, Business Region Göteborg samt företag i fordonsbranschen, drog i gång ett samarbete med målet att Göteborg ska bli ledande inom batteri- och fordonskompetens. Trots tuffa tider med lågkonjunktur, varsel inom fordonsindustrin, geopolitiska läget etcetera, så kan man se framgångsfaktorer med den strategi som jobbas utifrån.

Battery Centre Gothenburg är den helt klart största leveransen tack vare samarbetet. Det är Europas modernaste utbildningscenter för industriteknik, elektromobilitet och grön omställning. Centret erbjuder en unik möjlighet för både unga talanger och etablerade yrkesverksamma att träna i och utveckla sina färdigheter i simulerade industrimiljöer med fokus på batteriteknik, automation och säkerhetsarbete. Sedan starten i januari har centrat haft över 4500 besökare, allt från för anställda inom fordonsindstrin till skolor och politiker.

Framgångsprojektet Voltage

Genom Voltage knyter vi ihop flera initiativ och aktiviteter för att möta det växande kompetensbehovet inom batteri- och fordonsindustrin. Att vi hjälps åt i Europa känns väldigt positivt.  Det finns så mycket att lära av varandra., säger Anna-Lena Johansson, Business Region Göteborg.

Sedan 2024 driver Göteborgsregionen det EU-finansierade projektet Voltage där Business Region Göteborg är en av de svenska parterna tillsammans med ett antal utbildningsanordnare. Voltage är ett samarbete mellan regioner i Sverige, Finland, Tyskland, Portugal och Turkiet, som syftar till att utveckla kompetenserna inom den växande batteri-industrin.

Anna-Lena Johansson på Business Region Göteborg, ansvarar för kompetensförsörjningen inom batteri- och fordonsindustrin och är drivande i samarbetet inom Voltage.

– Fokus är att stärka yrkesutbildningar så att de bättre matchar företagens behov. Det kan handla om att definiera vilka kompetenser som kommer behövas i olika yrkesroller, utbildningars innehåll och hur man lär ut dessa nya kompetenser.

– Vi tittar också på hur vi tillsammans kan arbeta för att stärka attraktionskraften och hitta finansiering av olika satsningar. Det finns en stark koppling till arbetet i Teknikcollege Göteborgsregionen, som är en samverkansplattform inom teknik och industri, och som samlar näringslivet och utbildningsanordnare, säger Anna-Lena Johansson. 

En annan viktig delleverans inom Voltage-projektet är att färdigställa så kallade skills cards för olika yrkesroller på olika nivåer. Om fler och fler besitter samma kompetens kommer rörligheten av talanger att kunna öka och kompetensförsörjningen underlättas.

Parterna träffas årligen

Varje år träffas alla partners inom Voltage för att lära av de olika regionernas arbete med elektrifiering och batterikompetens. Nu befinner sig parterna i Finland för att ta del av deras arbete samt besöka hamnen i Vasa.

– Det blir också mycket dialog kring läget i de andra regionerna, om själva Voltage-projektet och hur vi tar oss vidare för att nå våra mål 2028. När vi ses så här IRL ”på riktigt” lär vi känna varandra bättre och hittar ännu fler möjligheter som stärker Europas position. Och självklart ska vi också bada bastu, säger Anna-Lena Johansson.

– Om vi ska lyckas behålla en konkurrenskraftig bilindustri i Europa, måste vi sätta fart, säger Björn Gustafsson, näringslivsutvecklare på Business Region Göteborg.

Med på besöket i Finland är också Björn Gustafsson som jobbar med etablerings- och investeringsfrågor på Business Region Göteborg.

– Europa står i ett viktigt vägskäl där beslut behöver fattas om vi inte ska helt bli beroende av batterileveranser från länder som till exempel Sydkorea och Japan men framför allt Kina. Att sätta upp en EU-lokal batteriproduktion kräver unika kompetenser i en omfattning som vi idag saknar. Men genom samarbeten som Voltage, kan vi fokusera på  utvecklingen av batteri- och fordonskompetens. Och om vi ska lyckas behålla en konkurrenskraftig bilindustri i Europa, måste vi sätta fart, säger Björn Gustafsson.

Vad händer framåt?

– En rolig aktivitet som jag är engagerad i är Euroskills 2027 i Düsseldorf där Voltage-projektet planerar att visa upp olika yrkesmoment kopplat till batteri. Men innan dess vill vi svenska partners gärna genrepa på Yrkes-SM i Stockholm i maj 2026. Batterikompetens är ju nytt för många och ett jättespännande område som bara kommer växa i takt med elektrifieringen, avslutar Anna-Lena Johansson.

För dig som vill veta mer om Voltage

Här kan du läsa mer om Battery Centre Gothenburg

Bild: Mozart Louis