Nyheter

NY rapport från Ratio: Så kan Stockholm bygga infrastruktur smartare

Stora infrastrukturprojekt blir ofta krångliga, försenade och dyrare än beräknat. En ny rapport från Ratio visar hur detta kan undvikas för flera större projekt i Stockholmsregionen.

Stockholmsregionen står inför stora utmaningar när det gäller transportinfrastrukturen. Befolkningstillväxt, ökade transportbehov, klimatkrav och kapacitetsbrister kräver betydande investeringar. Samtidigt dras många projekt med kostnadsökningar, förseningar och ineffektiva processer. Hur kan regionen fortsätta utveckla sin infrastruktur på ett sätt som är både kostnadseffektivt och håller tidsramarna?  En ny rapport från Ratio – Näringslivets forskningsinstitut visar att offentlig–privat samverkan (OPS/PPP) kan vara ett viktigt komplement till traditionella statliga modeller för att få fram fler och bättre infrastrukturprojekt.

Rapportens författare Fredrik Bergström, ekon. dr. i nationalekonomi, analyserar hur PPP-modeller kan användas för att stärka investeringskapaciteten och samtidigt skapa bättre kostnadskontroll och kortare byggtider. Erfarenheter från bland annat Norge och Finland visar att rätt utformade PPP-lösningar kan ge både högre effektivitet och bättre riskhantering – under förutsättning att kontrakt, incitament och ansvarsfördelning är tydligt utformade.

–  Om nya infrastrukturprojekt läggs i separata projektbolag som får ansvar för att bygga, finansiera och underhålla skapas incitament att driva projekt effektivt. Nordiska erfarenheter är positiva och det är dags för Sverige att också prova dessa modeller, säger Bergström. 

Flera Stockholmsprojekt möjliga kandidater 

Bergström pekar ut flera projekt i Stockholmsregionen som möjliga kandidater för PPP-lösningar, bland annat: 

Tvärförbindelse Södertörn – en central länk för gods- och persontransporter söder om Stockholm.

Södertäljebron och Hjulstabron – strategiska passager för både regional och nationell trafik.

Oslo–Stockholm 2.55 – en viktig internationell järnvägsförbindelse med potential att knyta samman huvudstadsregionerna.

Östlig förbindelse – en ny länk som skulle öka redundansen och kapaciteten i Stockholms trafiksystem.

Bergström rekommenderar att Stockholmsregionen stegvis provar PPP i ett urval väl förberedda och prioriterade projekt, med fokus på professionell upphandling och kontrakt som ger rätt incitament. För att skapa intresse hos marknaden behövs också en pipeline av flera projekt som kommer att upphandlas de närmaste åren. En satsning av detta slag skulle bidra till en hållbar, effektiv och framtidssäker infrastruktur för en växande storstadsregion.

Bild: Sofia Forsberg