Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom bränsle-, drivmedels- och laddbolagsbranschen. I denna utgåva tar vi tempen på elektrifieringen i Sverige och grannländerna Danmark, Finland och Norge. Vår nya indikator visar att elbilarna halkar efter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen – både i Sverige och våra grannländer.
Elbilsregistreringarna i Sverige återhämtar sig något 2025 men tappar i förhållande till grannländerna. Andelen elbilar av nybilsregistreringarna under perioden januari till oktober 2025 var i Norge 95 %, i Danmark 66 %, i Finland 36 % och i Sverige 34 %. Sverige hade under perioden alltså lägst andel nyregistrerade elbilar.
Laddhybrider är däremot fortsatt populära i Sverige och Finland med en andel av nybilsregistreringarna på 26 respektive 21 %. I Norge och Danmark har andelen fallit tillbaka till 3-4 % av nybilsregistreringarna.
Elfordonen halkar efter laddinfrastrukturen
Utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen går fortsatt snabbt och antalet snabbladdningspunkter har mångdubblats under de senaste åren. För Sverige är antalet snabbladdningspunkter över sju gånger fler 2025 jämfört med 2020.
Drivkraft Sverige lanserar nu en ny indikator för relationen mellan infrastrukturen och fordonen där antalet elfordon per snabbladdningspunkt jämförs över tid. Norge har 86, Danmark 63 och Sverige 47 elfordon per laddningspunkt, endast Finland har en lägre kvot än Sverige. I Sverige var antalet elfordon per snabbladdningspunkt betydligt högre 2022 jämfört med idag.
– Laddinfrastrukturen i Sverige byggs ut i ett högt tempo. Tyvärr har elektrifieringen av fordonen stannat av och halkat efter utbyggnaden av infrastrukturen, säger Viktor Gunnarsson, Ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige.
– Våra medlemmar och partners har investerat stort i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen. Nu behöver de kunder som laddar för att göra investeringen lönsam och underlätta ytterligare utbyggnad. Det är olyckligt att elektrifieringen av den svenska fordonsflottan går långsammare än vad tidigare prognoser förutspått, avslutar Viktor Gunnarsson.
Bild: J W.