Nyheter

Storsatsning på nya underhållståg – ett viktigt steg för framtidens järnvägsunderhåll

Trafikverket fortsätter att modernisera järnvägsunderhållet och investerar nu i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Satsningen innebär ett tydligt lyft för arbetsmiljö och säkerhet. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.

Efter flera års tester av hyrda underhållståg är resultaten tydliga: arbetet blir snabbare, mer precist och betydligt säkrare för medarbetarna ute i anläggningen. Det är bakgrunden till dagens affär, som Trafikverket bedömer ger stor samhällsekonomisk nytta och stärker vår operativa förmåga att ta igen det eftersatta underhållet fram till 2050.

– Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att effektivisera underhållsarbetet och samtidigt skapa en trygg och attraktiv arbetsmiljö för alla som arbetar i våra spår. Satsningen är också en central del av moderniseringen av järnvägsunderhållet och vårt långsiktiga arbete för en mer robust och effektiv järnväg för framtiden, säger Roberto Maiorana generaldirektör Trafikverket.

Satsningen omfattar tre underhållståg i grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, till en total kostnad på cirka 1 miljard kronor. Trafikverket har dessutom möjlighet att avropa ytterligare två tåg genom option. I nationell plan för 2026–2037 föreslås investeringar och underhåll av järnvägen på cirka 500 miljarder kronor. Underhållsskulden ska minska i högre takt och kan vara avklarad till 2050, förutsatt fortsatt finansiering och samordning, samtidigt som tågtrafiken upprätthålls under arbetet.

Betydligt förbättrad arbetsmiljö och säkerhet

Underhållstågen innebär en kraftig förbättring av arbetsmiljön. De minskar tunga lyft och reducerar riskerna vid arbete i spårmiljö. Det ger en tryggare arbetsplats och underlättar både kompetensförsörjning och långsiktig hållbarhet inom järnvägsunderhållet.

De nya tågen gör det möjligt att utföra underhåll mer effektivt, snabbt och förutsägbart. Det leder till färre störningar för både resenärer och godstrafik. Erfarenheter från tidigare hyrt underhållståg visar på mycket goda resultat vad gäller kvalitet, kapacitet och punktlighet i åtgärderna.

Fakta om upphandlingen:

Upphandlingen omfattar 3 underhållståg, med option på ytterligare 2.’

Första underhållståget planeras att levereras 2030.

Fordonen utrustas med ETCS för att kunna framföras på ERTMS-banor.

Tågen får strömavtagare för eldrift samt förbränningsmotor, vilket möjliggör ett mer klimatvänligt arbetssätt.

Upphandlingsdokumentation skickades i juni 2025; förhandlingar genomfördes under hösten och kontraktet tilldelades i november 2025.

Satsningen är en del av Trafikverkets arbete för ökad robusthet, punktlighet och genomförandekraft i järnvägsunderhållet.