Trelleborgs Hamn hanterar nära 30 procent av Sveriges RoRo-enheter och fungerar som en viktig port ut i Europa. I Skandinaviens största RoRo-hamn möts väg-, järnvägs- och sjötrafik i ett ständigt flöde av gods − varje dag lastas lastbilar, trailers och järnvägsvagnar ombord på färjor som fortsätter mot olika destinationer på kontinenten.
Samtidigt ökar kraven på att transporterna ska bli mer klimat- och energieffektiva. Hur ser omställningen ut i praktiken och hur arbetar hamnen för att minska klimatavtrycket? Malin Collin, vd för Trelleborgs Hamn, berättar.
Hållbara investeringar för framtiden
En stor andel av Sveriges totala import och export går via Trelleborgs Hamn, som hanterar omkring 30 procent av landets RoRo-enheter. Med täta avgångar varje dag till Tyskland, Polen och Litauen utgör Trelleborgs Hamn en naturlig länk mellan Skandinavien och övriga Europa. För att möta både ökande godsvolymer och skärpta hållbarhetskrav har hamnen investerat stort i nya ytor, förbättrad infrastruktur och moderna logistiklösningar.
− Detta krävs för att framtidssäkra hamnens funktion i ett transportlandskap som förändras snabbt och där hållbara lösningar inte längre är ett val utan en nödvändighet, säger Malin Collin, vd i Trelleborgs Hamn.
Självförsörjande på el
Som ett led i omställningen är Trelleborgs Hamn idag självförsörjande på el, sedan de två egna vindkraftverken i hamnen togs i bruk i början av året. De genererar tillsammans 15 miljoner kWh per år. Idag förbrukar hamnen endast en tredjedel – resterande överskott går ut på elnätet. Vindkraftverken ska förse fartygen med fossilfri el när de ansluter till landström. Från 2030 inför EU lagkrav på att samtliga fartyg som anlöper större hamnar ska anslutas till el vid kaj, vilket kommer att innebära en betydligt högre energiförbrukning. Utöver vindkraftverken har hamnen en egen solcellspark på 2 200 kvadratmeter, som årligen producerar omkring 500 000 kWh.
Nya landströmsanslutningar till fartygen
Genom att distribuera ström på kaj till fartygen vid landuppehåll kan fartygens hjälpmotorer stängas av, vilket kraftigt minskar utsläpp, buller och lokal miljöpåverkan. Just nu pågår byggnation av landströmsanslutningar i två färjelägen för fyra av TT-Lines fartyg.
Stena Lines två fartyg kopplar redan upp sig på landström i färjeläge 9, och under 2027 planeras ytterligare en landströmsanslutning i färjeläge 8 för Stena Line.
− Detta är ett tydligt exempel på hur vi tillsammans med våra rederipartners driver på utvecklingen mot en mer hållbar maritim sektor, säger Malin.
Nya stora, miljövänliga fartyg väntas
Parallellt med hamnens egna investeringar förbereder sig Trelleborgs Hamn för att ta emot nästa generations fartyg. Unity Lines nya fartyg Jantar, som kommer att trafikera linjen mellan Trelleborg och Swinoujscie i Polen, är ett viktigt tillskott och markerar utvecklingen mot mer energieffektiva fartyg.
TT-Line planerar dessutom att sätta in ytterligare två nya större LNG-hybridfartyg med lägre utsläpp och full anpassning för landström. De nya fartygen innebär både ökad kapacitet och betydande klimatvinster – och ställer samtidigt krav på att hamnens energisystem fortsätter att utvecklas.
− Att våra rederikunder investerar i moderna och mer miljövänliga fartyg är helt i linje med den omställning som pågår i hela branschen. Det är en viktig del av vår gemensamma resa mot mer hållbara transporter, säger Malin Collin.
Tydligt mål: nettonollutsläpp 2040 Trelleborgs Hamn har som ambition att vara Europas mest hållbara RoRo-hamn. 2040 ska hamnen ha ett nettonoll i utsläpp. Målet omfattar inte bara hamnens egna, direkta utsläpp, utan samtliga utsläpp som genereras av hamnverksamheten, såsom lastbilar, fartyg och personbilar.
− Det kan verka ambitiöst, men vi når det genom att arbeta med hela värdekedjan: från fartyg och fordon till terminaldrift och energiproduktion. När alla delar optimeras samtidigt blir effekten mycket stor, säger Malin.
Den intermodala trafiken ska öka – men kapaciteten på bangården är begränsad
Ett område som Malin Collin särskilt lyfter fram för fortsatt utveckling är den intermodala trafiken, där en större andel gods flyttas från lastbil till järnväg. Denna intermodala lösning minskar klimatutsläppen, avlastar vägnätet och gör det möjligt att hantera ökade godsflöden trots bristen på chaufförer.
– Trycket från våra kunder är fortsatt stort. Vi behöver öka vår kapacitet på bangården för att kunna köra fler tåg, men det kräver också att det finns tillräcklig kapacitet i järnvägssystemet. Våra partnerhamnar i Travemunde, Rostock och Swinoujscie har investerat mycket i intermodala lösningar. Vi för samtal med Trafikverket gällande att bygga ut och utöka spårkapaciteten i Trelleborgs Hamn, säger Malin.
FaktaTrelleborgs Hamn har som ambition att vara Europas mest hållbara RoRo-hamn.
Se filmen om EU-projektet Green FIT. Projektet omfattade bland annat byggnation av färjeläge 11 och 12 (250 m långa), två vindkraftverk med en årsproduktion på cirka 15 miljoner kWh, ett reningsverk för fartygens spillvatten samt spårförlängning i den intermodala terminalen. EU-projektet ”Green FIT 2025” i Trelleborgs Hamn – YouTube