Nyheter

Världens första Mercedes-Benz-stad

Nu tar Mercedes-Benz nästa steg från att bara vara ett bilmärke. Tillsammans med den Dubai-baserade fastighetsutvecklaren Binghatti presenteras nu Mercedes-Benz Places | Binghatti City – världens första stadsdel helt skapad kring varumärket Mercedes-Benz.

Projektet planeras i Meydan-området i Dubai och omfattar ett sammanhängande distrikt med flera höga hus, totalt cirka 1 miljon kvadratmeter. Ambitionen är att skapa en stad i staden, där bostäder, mobilitet, service och gemenskap hänger ihop på riktigt.

Här kombineras exklusiva bostäder med parker och gröna stråk, butiker, restauranger, kultur- och fritidsytor, wellness- och sportzoner samt mobilitetshubbar. Allt inom gångavstånd.

– Vår idé är enkel: att göra varumärket Mercedes-Benz till något man faktiskt kan bo i. Med Binghatti City skapar vi en plats där design, funktion och livskvalitet möts, säger Mathias Geisen, styrelseledamot i Mercedes-Benz Group AG med ansvar för marknad och försäljning.

Från bil till byggnad – när varumärket blir plats

Lanseringen bygger vidare på den globala satsningen Mercedes-Benz Places. Resan började med det första gemensamma projektet tillsammans med Binghatti: ett 65 våningar högt bostadshus i Downtown Dubai, som nu är under uppförande. Därefter tog konceptet klivet till USA genom samarbetet med JDS Development Group i Miami – Mercedes-Benz första fastighetsprojekt i landet, där byggnationen pågår och försäljningen är i full gång.

Med det fortsatta samarbetet med Binghatti utvecklar man nu idén nu från ett enskilt landmärke till en hel stadsdel i Dubai.

Idén är att översätta varumärkets designfilosofi Sensual Purity till arkitektur och stadsrum. Resultatet ska bli ett sammanhållet urbant ekosystem där mobilitet, estetik och mänsklig skala får ta plats.