I september 2025 rullade den tusende spårvagnen av typen CAF Urbos ut ur fabriken i Beasain i Baskien. Urbos introducerades 2006 och finns idag i 38 städer över 19 länder. I Norden hittar du spårvagnen i Stockholm, Lund och Oslo och här är det Euromaint, ett företag i CAF-gruppen, som utför underhållet.
Spårvagnar har sett en ökning runt om i världen de senaste decennierna. Efter att spårvagnen fasades ut i flera städer i Sverige i slutet av 1960-talet har de sett en ny tillväxt och blivit ett välkommet och efterfrågat inslag i den moderna stadskärnan. Spårvagnen är ett effektivt transportslag som rymmer många passagerare per fordon och har betydligt lägre energiförbrukning än bussar i stadstrafik.
2006 introducerade CAF spårvagnstypen Urbos som ett led i att matcha sitt erbjudande av mobilitetstjänster mot den efterfrågan som syns runt om i världen. Urbos blev snabbt en populär modell och 2011 blev det den första spårvagnsmodellen någonsin som förärades med en miljödeklaration (EPD). 20 procent av fordonen tillverkas idag av återvunna material och med CAF:s system för energilagring ombord (OESS) som tillval finns möjligheten för spårvagnen att köra på sträckor utan kontaktledningar.
CAF är ett företag som varit baserat i Beasain i Baskien i över hundra år och det är fortfarande där den stora produktionen av fordon sker. Till skillnad från andra tillverkare så sker nästan all produktion i Europa – det enda undantaget är en anläggning i USA där fordon för den amerikanska marknaden tillverkas.
– I dagens situation med oro i världen och oförutsägbar politisk utveckling är det tryggt med fordon som tillverkas på plats i Europa för den europeiska marknaden. Det gör att vi kan ha kontroll på hela produktionskedjan på ett sätt som är svårt när produktionen är utspridd, säger Antonio Daban, kommersiell direktör på Euromaint.
I de nordiska länderna är det Euromaint som representerar CAF-gruppen och tar hand om fordonsunderhållet, både garantiunderhåll och löpande underhåll på en mängd olika fordon på både huvudlinje, lokal- och regionallinjer samt spårvagnar och tunnelbanor så som Helsingfors metro. På Euromaint ser man fram emot att se fler CAF-fordon av alla de sorter introduceras på den nordiska marknaden, såväl spårvagnar som regionaltåg och metros.
– Det pågår planering för flera projekt som är riktigt spännande. Vi tror att Urbosvagnarna skulle vara ett välkommet tillskott i de stadsmiljöer där det finns konkreta planer på spårvagnar och i de städer som funderar på hur de kan skapa en ännu mer robust och effektiv kollektivtrafik. Samtidigt förbereder vi redan för att ta emot de regionaltåg som är under produktion och leverans på flera platser och förstås de nya fordon till Oslos metro som är beställda. Framtiden för spårburen trafik i Norden ser ljus ut och vi står redo att vara en del av den framtiden, avslutar Antonio Daban.