GRK har valts att utföra markarbeten och broar för Norrbotniabanan i norra Sverige. Entreprenadens värde är cirka 158 miljoner svenska kronor. Arbetet startar 2025 och beräknas vara klart 2027. GRK undertecknade avtalet med Trafikverket den 18.12.2025, vilket innebär att projektet nu ingår i GRK:s orderstock.
Norrbotniabanan är en ny kustjärnväg på 270 kilometer som byggs mellan Umeå och Luleå. Det är ett betydande infrastrukturprojekt för utvecklingen av norra Sverige. Byggandet av banan är uppdelat i flera etapper: de första delarna byggs redan nu och målsättningen är att den sista sträckan mellan Skellefteå och Luleå ska ha byggstart senast 2033.
– Vi har varit starka inom kompetens- och anläggningsbyggande i norra Sverige. Detta projekt stärker vår position och kompletterar den svenska markverksamhetens orderstock, som i slutet av september 2025 uppgick till cirka 257 miljoner euro, säger Carl Andersson, vd för GRK Sverige AB.
GRK:s projekt är mångsidigt och omfattar både markarbeten och brobyggande. GRK bygger tre broar, varav en är avsedd för trafik och två är landskapsanpassade ekodukter för djurens passage. Under projektet utför GRK jord- och bergschakt samt banvallar för järnvägen. Dessutom byggs omledningsvägar och servicevägar längs banan. Projektet inkluderar även olika typer av räcken, bullerskydd och viltstängsel.
Sverige satsar på järnvägsförbindelser
I Sverige investeras det kraftigt i järnvägar, och under de kommande åren byggs och renoveras många viktiga förbindelser. Förutom Norrbotniabanan investeras det bland annat i Malmbanan, Ostlänken och Västlänken.
– Vi har kommit med i ett av Norrbotniabanans delprojekt i ett tidigt skede. Vårt projekt ligger i Umeå kommun mellan Pålböleån och Gryssjön. En del av banan är fortfarande i planeringsstadiet, såsom sträckan mellan Skellefteå och Luleå.
Foto: Patrick Degerman