Nyheter

Debatt: ”Batteribyten smart alternativ till sladd”

”Vi oroas av ett alltför ensidigt fokus på sladd­laddning och elvägar när gods­transporter elektrifieras. I flera länder växer batteri­bytes­teknik snabbt och den bör testas även i Sverige.”

Det skriver flera debattörer – bl.a. Mats Abrahamsson, professor i logistik, Linköpings universitet, Erik Alfredsson, vd och ägare Alfredsson transport, Magnus Berglund, forskningschef logistik och transport, Statens väg- och transport­forsknings­institut, VTI, Stefan Bergström Hedmark, vd Martin & Servera logistik och Johan Carlgren, logistikchef, Billerud Korsnäs i ett debattinlägg i Svenska Dagbladet:

”I dag äger många något batteri­verktyg, till exempel en skruv­dragare. När batteriet tar slut byter vi mot ett laddat och fortsätter arbeta medan det tömda batteriet sätts på laddning. Samma sak på bygg­arbets­platser där det är en självklarhet att arbetet fortgår utan stopp för laddning. För eltruckar i lager­verksamhet har batteribyte länge varit en lösning för att möta verksamhetens behov av kontinuerlig drift.”

”Nu står vi inför omfattande utrullning av tunga, batteri­drivna lastbilar där den rådande logiken är att fordonen ska stå still för att ladda. Fordon som kostar upp till tre gånger så mycket som en diesel­lastbil klarar att köra cirka 2–3 timmar för att sedan behöva laddas under 1–2 timmar. Att ladda på natten eller stanna för en fika när laddning krävs kan gå i privat­livet och för vissa transporter, men för företagen kommer det inte att fungera som enda lösning. Leverans­tider måste hållas och körrutter planeras för att optimera körsträcka och fyllnads­grad, samtidigt som högt utnyttjande av chaufförer och fordon är affärs­kritiskt.”

”Elektrifiering i Europa har fokus på fordons­prestanda och ladd­infrastruktur medan system­perspektivet på logistik- och transport­näringen ofta kommer i skymundan. Såväl företag som staten står nu inför stora utmaningar och investeringar för omställningen. Vi hävdar att det görs utan full förståelse för system­effekterna och lösningar som skulle kunna komplettera ”sladd­laddning”.”

”I andra länder växer nu snabbt så kallad ”battery swapping” vilket fungerar i princip som för handverktyg. Kör slut på batteriet, byt mot ett fulladdat, fortsätt arbetet! Ett byte tar inte längre tid än en tankning och fordonet kan rulla oavbrutet, medan batterierna skonsamt långsam­laddas i bytes­stationen vilket förlänger deras livslängd.”

Läs hela debattartikeln här:

https://www.svd.se/batteribyten-smart-alternativ-till-sladd