Nyheter

Utdaterade regler stoppar varannan taxiresa i EU – ny europeisk koalition kräver förändring

En ny europeisk koalition, Shared Mobility Europe, vill se gemensamma och uppdaterade regler för resor via mobilitetsplattformar i EU. Dagens regelverk är ofta så begränsande att det inte går att möta efterfrågan – i vissa städer går upp till 50 procent av potentiella bokningar förlorade.

Koalitionen består av förarorganisationer och mobilitetsplattformar från hela Europa, däribland svenska TAF – Taxiföretagen. Övriga medlemmar inkluderar Bolt (Estland), Cachet (Estland), leCab (Frankrike), Vay (Tyskland), ANITRAV (Italien), ANM-TVDE (Portugal), MOVEA (Spanien), MuoverSì (Italien), psnm (Polen), PZPA (Polen) och TLP (Polen).

I dag genomförs över 1,5 miljoner dagliga taxi-resor via mobilitetsplattformar i Europa. Till 2030 beräknas cirka 190 miljoner européer använda sådana tjänster regelbundet.

Men regelverken är ofta föråldrade:

I Sverige är det fortsatt krav på taxameter trots att digitala verktyg skapar bättre förutsättningar för kontroll.

I Italien kan passagerare snart behöva vänta 20 minuter efter bokning innan resan får börja.

I Tyskland måste förare återvända tomma till garaget efter varje resa, oavsett var nästa kund finns.

I delar av Spanien måste bilar vara minst 4,9 meter långa – vilket leder till att förare monterar extra långa stötfångare för att få köra.

I Malta krävs att förarna äger ett garage – en stor kostnad för många.

Licenser är kraftigt begränsade. Italien har färre licenser i hela landet än vad Paris har totalt. På turistöar som Mykonos och Santorini finns färre än 20 licenser vardera.

– Transportföretag i Sverige kämpar med krångliga administrativa krav och små marginaler. Det behövs moderna och fungerande regelverk – inte fler och krångligare, säger Michael Harvey, ordförande för TAF – Taxiföretagen.

– Med digitala lösningar finns redan verktyg för insyn och kontroll. DAC7-direktivet visar vägen: vi kan skapa transparens utan att belasta småföretag. Tiden är inne att uppdatera reglerna så att branschen kan fungera och bidra till tillgänglig, pålitlig transport, fortsätter Michael Harvey.

 – Reglerna är inte bara föråldrade, de skadar både förare och passagerare, samtidigt som de undergräver EU:s konkurrenskraft, turism och de lokala ekonomier som är beroende av tillgänglig och pålitlig transport, säger Andrea Romano, talesperson för Shared Mobility Europe.

Studier från Europaparlamentet visar att en mer enhetlig transportmarknad kan generera upp till 1 400 euro i ekonomiska fördelar per medborgare och skapa upp till 600 000 nya inkomstmöjligheter inom delad mobilitet till 2030.

– Vårt budskap till Bryssel är tydligt: Delad mobilitet förändras – och  reglerna måste hänga med. Digitalisering och klimatomställning kräver smarta regelverk, inte byråkrati från 1900-talet, avslutar Andrea Romano.

Om Shared Mobility Europe
Shared Mobility Europe är en europeisk koalition av samåkningsföretag, förare och mobilitetsinnovatörer. Syftet är att modernisera reglerna för delad mobilitet inom EU.

Notering till redaktören
I flera EU-länder finns separat lagstiftning för så kallad Private Hire Vehicle (PHV) och taxi. Samlat benämnt ’ride-hailing’. Skillnaden mellan taxi och PHV ligger främst i hur de hyrs. Taxi kan vinkas in på gatan eller vänta på en taxistation, medan PHV:er alltid måste förbokas, ofta via en app. Taxis använder oftast taxameter, medan PHV:er i flera EU-länder, däribland Finland, har fasta priser eller avtalade priser i förväg. I pressmeddelandet använder vi begreppet taxi.