I en nyligen genomförd studie som genomfördes i 17 monteringsfabriker i 7 länder undersökte TRIGO, den globala ledaren inom kvalitetskontroll och hantering för transportindustrin, kostnaderna för olika fel som påverkar biltillverkare vid tidpunkten för fordonslanseringar.
Resultaten visade att majoriteten av kvalitetsfelen gäller exteriöra komponenter (27,2 %) och interiöra komponenter (23 %), följt av generiska monteringsdelar som fästelement, lim och skruvar (13,6 %).
Kvalitetspåståenden testas under produktionsfasen
Genom att analysera data från 229 leverantörer visade TRIGOs studie att vissa ”äldre” komponenter, särskilt inredningsdetaljer som tak, paneler och golvbeläggningar, står för 23 % av de observerade kvalitetsfelen, vilket gör dem till en av de mest problematiska kategorierna.
Andra delenheter som säten, mittkonsoler, säkerhetssystem (krockkuddar, säkerhetsbälten), interiörtillbehör (backspeglar, belysning och nycklar), ljudisolering och pedalsystem uppvisar också ofta defekter som direkt påverkar användarupplevelsen.
Inbyggd elektronik: En exponentiell ökning av kostnader och komplexitet
Inbyggd elektronik är ett växande problem. ECU:er (elektroniska styrenheter) som är centrala för kontrollen av moderna fordonskostnader har ökat kraftigt. Trots att de endast är involverade i 8,2 % av de incidenter som undersöktes i studien, stod de för upp till 11,2 % av kvalitetssäkringskostnaderna.
Fordon kan innehålla upp till 50 elektroniska styrenheter (ECU:er), som ansvarar för att styra kritiska funktioner inklusive motorprestanda, servostyrning och säkerhetssystem samt komfort- och bekvämlighetsfunktioner.
Fordon kan innehålla upp till 50 elektroniska styrenheter (ECU:er), som ansvarar för att styra kritiska funktioner från motorprestanda, servostyrning och säkerhetssystem till komfort- och bekvämlighetsfunktioner. Det ökade utbudet av programuppdateringar som levereras genom omladdning kräver specialutrustning och avancerade tekniska färdigheter, vilket ofta leder till produktionsavbrott.
Ricard Lou, chef för datalösningar på TRIGO, förklarar:
– Vi bevittnar en förskjutning av kvalitetsfrågor mot delar med högt förädlingsvärde, särskilt elektroniska system. Användningen av artificiell intelligens representerar en lovande lösning för att anpassa industriella processer till dessa nya kvalitetskrav och optimera industriell prestanda.
Två viktiga områden som orsakar oro: elektriska styrenheter och kupékomponenter
Två viktiga områden där bristande efterlevnad har lyfts fram. Å ena sidan kräver styrenheter utrustning som ofta är oförenlig med industriella produktionshastigheter, vilket resulterar i betydande merkostnader. Fyra system står för majoriteten av omprogrammeringsincidenterna: motormodulen, växellådsstyrenheten, karossmodulen och infotainmentenheten. Uppdateringar kompliceras ytterligare av leverantörslåsning.
Defekter i passagerarutrymmet, såsom dålig passform eller undermålig visuell finish eller taktil känsla, kan direkt påverka varumärkets image. Även om de inte påverkar fordonets funktionalitet kan det hindra kunder från att köpa det. På en extremt konkurrensutsatt marknad, där upplevelsen ombord i allt högre grad är en viktig differentieringsfaktor, visar sig sådana skillnader nu vara lika strategiska som teknisk prestanda.
AI─ ett strategiskt verktyg för nästa generations kvalitet
TRIGO anser att för att identifiera, korrigera och gradvis eliminera kvalitetsproblem inom bilindustrin måste tekniken användas pragmatiskt på flera nivåer. För det första måste traditionella kvalitetskontroller upprätthållas för alla typer av komponenter.
Sådana kontroller kan dock förbättras genom tekniska medel. För det andra måste den växande felfrekvensen i elektroniska system hanteras genom alltmer sofistikerade diagnostik- och återuppladdningsmöjligheter. Slutligen blir artificiell intelligens snabbt en strategisk hävstång för att optimera kvalitetskontrollen på ett allt bredare utbud av komponenter, inklusive elektronik.
På en teknisk nivå integrerar TRIGO i allt högre grad banbrytande innovation: automatiserad optisk inspektion med hjälp av artificiell intelligens, känd som Spark. Denna teknik, som utvecklats av TRIGOs dotterbolag Scortex, analyserar upp till 3 delar per sekund i realtid, med konstant precision. Förutom att upptäcka visuella defekter exakt och enhetligt, utmärker sig Spark för sin förmåga att generera och använda kvalitetskontrolldata för att optimera inspektionsprocessen och lösa långsiktiga defekter.
Utöver defektdetektering underlättar den strukturerade insamlingen av kvalitetsdata mönsteranalys för att upptäcka potentiella avvikelser, optimera tillverkningsprocesser och proaktivt hantera efterlevnadsrisker. Den datadrivna hantering som Spark erbjuder hjälper oss att göra långsiktiga förbättringar av kvalitetsprestanda samtidigt som vi avsevärt minskar icke-kvalitetsrelaterade kostnader.
Augustin Brochot, vice vd för TRIGO WEMEA, avslutar:
– För att säkra komponenternas kvalitet rekommenderar vi att stärka kvalitetskontrollerna uppströms i värdekedjan. AI är en strategisk hävstång för att förbättra upptäckten och åtgärden av utseendefel på alla typer av komponenter, genom automatiserad optisk inspektion. Det gör det också möjligt för oss att förutse avvikelser genom prediktionsmodeller.
Read the white paper here.
Bild: Claire Francis