Nyheter

Stockholm satsar en halv miljard på att minska biltrafiken

Stockholm vill att biltrafiken ska minska snabbare. Nu investerar staden över en halv miljard i att göra det enklare att promenera, cykla och åka kollektivt.

På tio år har cyklingen i Stockholm ökat med 35 procent. Bilinnehavet i staden är det lägsta på 25 år. Ändå står trafiken för hälften av invånarnas klimatutsläpp. Nu vill det rödgröna styret att biltrafiken ska minska snabbare. I stadens budget för 2026 öronmärks 535 miljoner kronor till att göra det lättare att ta sig fram till fots, på cykel eller med buss.

– I grunden handlar det om vilken stad vi vill ha. Det verkar på allvar finnas politiker som drömmer om ett Stockholm som badar i asfalt och avgaser. Jag vill ha en stad där bilvägar blir gågator och p-platser blir mikroparker och uteserveringar, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

För fotgängare och cyklister väntar nya och bredare gång- och cykelstråk, medan bilisterna får räkna med mindre utrymme på stadens gator. Fler parkeringsplatser kommer att tas bort för att göra plats för mer kapacitetsstarka färdmedel.

– Idag motsvarar Stockholms gatuparkeringar fem gånger hela Gamla stans yta. Det är egentligen ett sanslöst sätt att planera en stad. Vi behöver skifta fokus till de trafikslag som förflyttar många fler invånare på mycket mindre yta, fortsätter Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

I dagarna har mittenkoalitionen i Region Stockholm lanserat billigare SL-biljett för studenter och rabatt på SL-resor för vårdanställda. Nu kontrar Stockholms stad med en nolltolerans för rödljus för viktiga buss- och spårvagnslinjer. Det gör att korsande biltrafik kan behöva vänta längre på grönt.

– Vi vill göra vad vi kan för att korta restiderna i kollektivtrafiken. Därför kommer vi att programmera om våra trafiksignaler så att stombussar och spårvagnar alltid får grönt, menar Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Stockholm undersöker också helt nya verktyg för att minska biltrafiken. Gent, Birmingham, Bryssel och Leuven har infört så kallade cirkulationsplaner, där staden delas in i zoner som bilister får köra in i men inte emellan.

– Det är ett effektivt sätt att minska genomfartstrafiken och förbättra stadsmiljön. Vi tittar på hur en sådan lösning skulle kunna se ut i Stockholm, avslutar Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Bild: Bruno