Nyheter

LFV och Swedavia etablerar flygtrafikledning på distans vid fyra flygplatser

LFV, leverantör av flygtrafiktjänster, och flygplatsbolaget Swedavia har tecknat ett avtal som innebär att flygtrafikledning på distans etableras vid fyra Swedaviaflygplatser. Aktuella flygplatser är Kiruna Airport, Umeå Airport, Åre Östersund Airport och Malmö Airport.

– Med avtalet mellan LFV och Swedavia tas ett stort steg mot en digitalisering och effektivisering av flygtrafiktjänst i Sverige. Swedavia är LFVs största flygplatskund och att stödja utvecklingen av Swedavias förmåga och affär har högsta prioritet för LFV, säger LFVs generaldirektör Ann Persson Grivas.

– Innovation och digitalisering är viktiga delar för utvecklingen av flygplatsverksamheten. Förstudien som gjorts visar på förbättringar inom både teknik och samordning, liksom på effektiviseringar som möjliggörs av en fjärrstyrd flygtrafikledningstjänst, säger Jonas Abrahamsson, VD och koncernchef på Swedavia.

ab lfv bild
LFVs generaldirektör Ann Persson Grivas och Jonas Abrahamsson, VD och koncernchef på Swedavia.

LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans, Remote Tower Services (RTS), när Remote Tower Center (RTC) i Sundsvall invigdes i april 2015 för flygtrafikledning på distans av Örnsköldsvik Airport. Ett år senare tecknade LFV och Swedavia en avsiktsförklaring om att utreda förutsättningarna för flygtrafikledning på distans för några av Swedavias flygplatser.

En gemensam kontrollcentral, RTC, för flygtrafikledning på distans för de fyra flygplatserna kommer att ligga vid Stockholm Arlanda Airport i anslutning till LFVs övriga verksamheter.

 – Remote Tower Services är ett bra exempel på hur LFV jobbar tillsammans med sina kunder med smarta lösningar för morgondagens flyg. Med etableringen av flygtrafikledning på distans vid ytterligare fyra flygplatser fortsätter Sverige och LFV att vara världsledande när det gäller digitalisering av flygtrafiktjänsten, säger Ann Persson Grivas.

– Att hela tiden sträva efter att förbättra och effektivisera verksamheten med hjälp av ny teknik och digitalisering är det bästa sättet att säkra dessa flygplatsers framgångsrika utveckling och fortlevnad, säger Jonas Abrahamsson.

Redaktionen