Nyheter

Digitaliseringen ger plats också för mindre och nationella handelsaktörer

Svenska aktörer som har en utmanande logistik, ett nischat sortiment, god service, lokala produkter och som kan ge vägledning i varudjungeln kan stå sig gott i kraftigt ökad internationell konkurrens.

Det är en av slutsatserna i Handelsrådets och HUI Researchs rapport ”Vad händer när Amazon kommer?”

Detaljhandeln koncentreras till färre och större aktörer och e-handelsplattformar tar större del av kakan när konsumenterna går direkt till sajter som till exempel Amazon och Zalando istället för att gå via sökmotorer som Google. Men, säger rapporten, det finns inte bara plats på plan för de största internationella drakarna.

Sett i ett större perspektiv är det inte bara enstaka konkurrenter utan hela digitaliseringen som ger upphov till nya kompetensbehov i handeln. Både i form av nya yrkesroller och nya uppgifter för befintliga medarbetare.

– Hos unga, nyutexaminerade ekonomer vet vi att företag som IKEA och H&M är eftertraktade arbetsgivare. Digitaliseringen ger handelsföretag möjligheter att på motsvarande vis bli attraktiva för unga tekniker och digitala specialister, säger Andreas Hedlund, vd i Handelsrådet. Det är en organisation som i samarbete mellan företag och fackliga organisationer arbetar för att stärka konkurrenskraften och skapa goda villkor för företagens medarbetare.

Svårt för böcker – lättare för möbler

Rapporten bedömer att detaljhandelsbranscher som böcker, elektronik och leksaker är de som drabbas hårdast om Amazon satsar i Sverige.

– Det är just de branscher som redan pressats hårt av digitaliseringen. Mat, möbler och mode kommer antagligen att klara sig bättre, i gott sällskap med starkt nischade aktörer, säger Jonas Arnberg, vd i HUI Research.

Rapporten påpekar att svensk e-handel länge haft det ganska bra, men att den ökande internationella konkurrensen också kan vara en stimulans för svenska handelsföretag att själva söka sig ut på en internationell marknad.

HUI Research beskriver det som att den svenska e-handeln mest drivits av enskilda aktörer utan någon samlande e-handelsplattform, att den har varit litet som ett handelslandskap utan köpcentrum.

Vass konkurrensMed en Amazon-satsning på Sverige går en verklig jätte över gränsen. Företagets totala årsomsättning motsvarar dubbla den svenska detaljhandelns omsättning.

– Trots den stora tillväxten, 31 procent förra året, kräver ägarna egentligen ingen vinst. Det mesta plöjs tillbaka in i forskning och utveckling. Det är vass konkurrens, säger Jonas Arnberg.

På sätt och vis är Amazon redan på plats i Sverige. Företagets plattformssektion Amazon Web Services finns redan här. Och svenskarna handlar redan för cirka 700 miljoner kronor från Amazons icke svenskspråkiga siter.

Rapporten från Handelsrådets och HUI Research bedömer att branscher med utmanande logistik som dagligvaruhandel och möbler är de som kommer att känna av en Amazon-etablering minst men också finns trots allt goda möjligheter för mode.