Nyheter

Kraftig ökning av laddningsbara bilar – redan innan bonus malus-systemet införs 1 juli 2018

Anni Carpelan är utvecklingschef hos Fastighetsägarna Stockholm och brinner för hållbarhetsfrågorna, där förstås också hela utvecklingen kring miljöbilar återfinns. För Anni handlar det om att ge information om utvecklingen till fastighetsägare, exempelvis förvaltande bolag för kommersiella lokaler och bostadsrättsföreningar och därmed öka förståelsen för den snabba utvecklingen kring elbilar och laddhybrider.  Och framför allt se satsningarna på laddningsmöjligheter som ett sätt att höja statusen och attraktiviten i boendet.

Antalet laddningsbara bilar ökar stadigt och förväntas nå nivån om 80 000 vid utgången av år 2018, vilket kan jämföras med cirka 10 000 vid motsvarande tidpunkt år 2014. För bilägaren ger investeringen i en relativt dyr elbil eller laddhybrid en väntat bra återbetalning genom avsevärt lägre driftskostnader än för konventionella bensin/dieselbilar.

Den 1 juli 2018 införs det så kallade bonus malus-systemet för nya lätta fordon. Huvudmotivet är förstås att öka andelen miljöanpassade fordon med lägre koldioxidutsläpp. Systemet var tillika ett vallöfte från regeringspartierna (S) och (Mp) från valet 2014. Bonus–malus-systemet kompletterar de mer generellt verkande drivmedelsskatterna och ska självfallet bidra till att minska transportsektorns oljeberoende och klimatpåverkan.

Bonus malus-systemet

Bonus malus-systemet berör emellertid endast nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar. Den befintliga fordonsparken påverkas alltså inte av förslaget och får en oförändrad fordonsskatt när bonus malus-systemet införs.

Ändå bedömer Anni Carpelan att detta kommer få en stor effekt, inte minst om vi drar oss till minnes den kraftiga ökningen av privata dieselbilar när dåvarande gynnsammare skatteregler infördes. Men intervjun med Anni Carpelan handlar förstås om vad detta får för konsekvenser för fastighetsägare.

– Det kommer allt mer frågor från fastighetsägare, säger Anni Carpelan. Då handlar det ofta om kostnader för uppförande av laddplatser. Och som alltid när det sker utvecklingssteg är det en större utmaning för befintliga bostadsområden än i det som byggs nytt. Många byggföretag har tagit tag i utvecklingen och förbereder nyproduktionen för elbilsladdning. Det är förstås också en affärsmöjlighet.

Ökade krav på fler laddplatser

– Det är angeläget för oss som branschorganisation att lämna bra information till våra medlemmar om den potentialen i att erbjuda elbilsladdning men även om Klimatklivet, som kan ge 50 procent av investeringskostnaden vid införande av laddningsmöjligheter för elbilar och laddhybrider. Många hyr också ut parkeringsplatser, och kraven på laddplatser kommer att öka de kommande åren.