Nyheter

Turkiets plan – skapa världens största flygplats

Istanbul New Airport ska bli världens största flygplats med kapacitet för 200 miljoner passagerare per år när samtliga byggetapper är klara. Projektet beskrivs som Tayyip Erdogans skrytbygge och täcker 72 kvadratkilometer och kostar enligt en källa mer än 100 miljarder kronor. Invigningen av första etappen sker 29 oktober i år, på Turkiets nationaldag.

Världens största flygplats idag är Hartsfield-Jackson Atlanta med 100 miljoner passagerare per år. Turkiet satsar nu alltså på att överta tätplatsen. Istanbuls huvudflygplats idag ligger 24 km väster om stadskärnan, i Yesilköy vid Marmarasjön. Den nya flygplatsen byggs i Arnavutköy, 35 km nordväst om Istanbul och vid Svarta Havet. Båda platserna ligger i europeiska delen av landet.

Den gamla flygplatsen – som heter Atatürks flygplats och togs i bruk 1924 – har tre banor. År 2016 var passagerarantalet 61 miljoner. Flygplatsen kommer att avveckla civil reguljär passagerartrafik och användas för fraktflyg och privata plan.

Sex rullbanor

Istanbul New Airport kommer att ha sex banor. I grannskapet skapas en ny hub för biltrafik och andra landburna transporter. Parkeringsplatsen ska rymma 24000 bilar. Sedan byggs ett stort område med parker, hotell, konferenscenter, en moské och ett medicinskt centrum.

Flygplatsens byggnader utgör en exposé av futuristisk arkitektur. Den kröns av det hundra meter höga flygledartornet som blir organiskt utformat som en tulpan. Terminalanläggningen kommer att bestå av en stor terminal och två mindre. Givetvis blir terminalerna utrustade med High End-teknik i form av Self Service. Det kommer till och med att finnas robotguider.

Den totala ytan under tak blir inte mindre än 1,3 miljoner kvadratmeter, det vill säga 1,3 kvadratkilometer. Enbart restaurangdelarna omfattar 32000 kvadratmeter och ska bjuda på allt från gourmetmat till snabbmat.

Hela projektet genomförs i fyra etapper. Den första innebär att flygplatsen får tre banor och kapacitet för 90 miljoner passagerare per år. Sista etappen ska stå klar 2028. Då ska man klara 200 miljoner passagerare till 350 destinationer.

Många arkitektkontor

Företaget IGA ansvarar för byggproduktionen och driften under 25 år. Den övergripande planläggningen har gjorts av Arup. Design och konstruktion leds av Scott Brownrigg med hjälp av arkitekter från Grimshaw, Haptic Architects och Nordic Office of Architecture, den sistnämnda från Oslo. Turkiska företag som bistår är Fonksiyon, TMA/Kiklop, GMW Mimarlik och Tekeli Sisa.

– Vi har försökt förena kraven på en toppmodern och funktionell flygplats med något som har rötterna i det lokala. Vi har låtit oss inspireras av det lokala sättet att använda färger och mönster, ljusets egenskaper och hur det passerar byggnader, liksom vi tittat på traditionell arkitektur som Süleymaniye-moskén, säger Tomas Stokke, direktör för Haptic Architects.

För design av flygledartornet svarar AECOM och Pinifarina.