Nyheter

Bättre koll av snö och is på Bromma

Sverige är en av länderna som ligger längst fram när det handlar om att övervaka snö- och isläget på rullbanorna. Bromma har, som enda flygplats i Sverige, installerat RWIS – Runway Weather Information System. Driften av systemet den tuffa vintern 2017–18 gav ett lyckat utfall.

Det går inte att använda salt på rull- och taxibanor. Plogning, sopning och behandling med kemikalier (formiat) gäller i stället. För att planera åtgärderna bättre finns numera 57 sensorer i rullbanan på Bromma. Sensorerna mäter bland annat yttemperatur, bankroppstemperaturer och fryspunkt, det vill säga när den vätska som finns på banan fryser.

Tack vare RWIS kan mycket formiat inbesparas, i snitt 30 procent, men under sistlidna februari nästan 50 procent. Därmed minskar också miljöbelastningen på närliggande jordar och vattendrag samt grundvatten.

RWIS kan även integreras med Snowtam (rapport om bland annat landningsbanans skick) som vintertid används i planeringssyfte för flygtrafiken. I Brommaprojektet ingick också framtagning av nya skärmbilder. Alla dessa ”verktyg” gör det tryggare för de som planerar snö- och halkbekämpningen. Det medger besparing av både kemikalier, förslitning av utrustning och manskap. Man behöver inte snöröja och halkbekämpa i onödan. Till kommande säsong kommer även integrering att ske mot friktionsbilar som berättar om status på markytorna.

Text: Kjell-Arne Larsson
Foto: Peter Phillips