Nyheter

Volvo Penta presenterar banbrytande teknik för automatiserad tilläggning med båt

På jakt efter en lösning på ett av båtlivets stressigaste moment – att lägga till– presenterar Volvo Penta nu ett avancerat  system för automatiserad tilläggning, med planerad lansering under 2020. Volvo Pentas lansering är det senaste exemplet på Volvokoncernens snabba tekniska utveckling inom automation.

Under flera år har Volvokoncernen forskat kring autonoma fordon och framtidens transporter. Koncernen har presenterat flera exempel på självkörande konceptfordon inom begränsade områden, som till exempel gruvor och hamnar.

Med Volvo Penta´s automatiserade lösning tar nu koncernen ytterligare ett steg i framåt i utvecklingen.

Under Volvo Ocean Race-stoppet i Göteborg premiärvisades nyheten som kanske är den mest efterfrågade funktionen inom båtvärlden i modern tid – Volvo Pentas semiautonoma system för tilläggning. I en livedemonstration med en 68-fotsbåt, utrustad med tekniken, visades färdigheterna i manövering upp i de trånga utrymmena mellan två av tävlingsbåtarna i Volvo Ocean Race.

Att lägga till är ett av de svåraste momenten när man ska manövrera en båt – gör du fel kan det bli pinsamt, dyrt och osäkert, säger Björn Ingemanson, vd för Volvo Penta. Vårt IPS-system har redan gjort det betydligt enklare att lägga till och med den här nya funktionen för automatiserad tilläggning tar vi nästa viktiga steg. Sensorerna och datorerna ombord reagerar på några millisekunder när vind- och sjöförhållandena ändrar sig och gör hela tiden små, små justeringar av effekten och styrvinkeln hos IPS-drevet. Därmed håller sig båten på den avsedda kursen och tilläggningen blir säker och pålitlig. Vid behov kan tilläggningen pausas och då ser systemet till att båten håller sig stillastående i vattnet. Även om sjöförhållandena ändrar sig märks det inte, det ser ut att vara helt stilla, säger Björn Ingemanson.

Säkerhet är en avgörande faktor i den pågående utvecklingen av funktionen och precis som den liknande tekniken för automatisk parkering som finns för bilar, så är Volvo Pentas system för automatiserad tilläggning inte avsett att vara helt autonomt. Systemet kommer att ha en inbyggd anti-kollisionsvarning, men skepparen måste ändå stå vid rodret under hela tilläggningen och vara redo att ingripa om det skulle behövas.