Nyheter

Nytt landmärke vid E4 invigt

Idag, den 19 juni, invigdes Tekniska verkens nya skylt vid kraftvärmeverken på Gärstad. Skylten blir ett nytt landmärke för Linköping, precis som glashusen redan är, då trafikanter som kör både norr och söderut på E4 kommer att se den.

– Många som passerar på E4 undrar vad glashusen är för något och vi vill gärna berätta att det är Tekniska verkens kraftvärmeverk som står där, som vi är mycket stolta över. Så det är roligt att få inviga den här skylten idag, som också sätter punkt för bygget av Lejonpannan, säger Charlotta Sund, vd för Tekniska verken-koncernen.

Den nya markskylten ersätter den som finns på taket till det första glashuset, då Lejonpannan delvis skymmer den. Den gamla skylten har dessutom en gammal logotyp. Den mest kostnadseffektiva lösningen var att ersätta den gamla takskylten med en markskylt, eftersom förstärkningskostnader på byggnaderna annars hade blivit höga.

Skylten är 9 meter hög och 25 meter lång. Stålkonstruktionen väger 9 ton och står på ett stort betongfundament. Logotypen väger ytterligare 2,5 ton, så den totala vikten är 11,5 ton. Anledningen till att skylten är så stor är att den ska synas bra trots att bilisterna passerar i 110 km/h. Skylten kommer belysas med dimbar ledbelysning för att förhindra att trafikanter på E4 bländas.

-Utmaningen vid bygget har varit att hitta rätt placering. Vi har hela fjärrvärmenätet inklusive kraftmatningar som går till Linköping från Gärstad här, efter lite diskussioner kom vi fram till exakt placering och blev då tvungna att påla med hela 14 pålar. Allt för att säkerställa att den inte tippar ner i dammarna, säger Cecilia Arkhed, projektledare.

Design och layout är gjord av Bengt Winell på Winell & Jern Arkitektur AB, det vill säga samma arkitekt som ritade Lejonpannan. I samband med designen av skylten så gjordes en studie för att klarställa storlek för att få den läsbar när bilar passerar på E4 i hög hastighet, vilket tas hänsyn till vid bygglov för att undvika risker.

Skylten är en del av projekt Lejonpannan och finansieras från dess budget på 1,2 miljarder kronor. Kostnaden för profilering genom en ny skylt är 3 promille av den totala budgeten, vilket innebär 3,6 miljoner kronor.