Nyheter

ABB ska driva nya kryssningsfartyg från Virgin Voyages med högsta energieffektivitet

Det första fartyget från Virgin Voyages, som ska levereras 2020, blir det första i en serie på tre innovativa fartyg som designas och byggs med miljöansvar i åtanke.

Vart och ett av fartygen på 110 000 bruttoregisterton kommer att drivas med ABB:s Azipod®, ett styrbart framdrivningssystem utan växlar där den eldrivna motorn är placerad i en kapsel under vatten på skrovets utsida. Azipod® har blivit industristandard inom kryssningssegmentet med beprövad förmåga att minska bränsleförbrukningen med upp till 15 procent jämfört med traditionella framdrivningssystem med remdrift.

– Att göra Virgin Voyages miljömässigt hållbara står i centrum för vår vision och vi är mycket nöjda över att ABB:s Azipod®-system hjälper oss att nå detta mål. Detta gjorde det, tillsammans med den utmärkta manövrerbarheten, till ett naturligt val för våra fartyg, säger Stuart Hawkins, Senior Vice President, Marine & Technical Operations på Virgin Voyages.

– Azipod® elektriska framdrivningssystem står för innovation och effektivitet på ett sätt som inga andra framdrivningssystem klarar och är fundamentalt för vår vision för elektrisk, digital och uppkopplad sjöfart, säger Peter Terwiesch, vd för ABB:s division Industrial Automation.

– Baserat på 25 års erfarenhet och utveckling fortsätter vår Azipod®-teknik att styra fartygen mot en framtid med e-mobilitet, vilket understryker vårt engagemang i teknik med överlägsen prestanda, hög tillförlitlighet, säkerhet och miljöprofil.

Två Azipod® XO-enheter med en sammantagen framdrivningskapacitet på 32 MW (43 000 hästkrafter) kommer att driva vart och ett av de tre fartygen. Förutom högsta energieffektivitet ger Azipod® XO-enheterna, där ”X” står för ”nästa generation” och ”O” för drift på öppen sjö, god manövrerbarhet och minimalt buller för ökad passagerarkomfort.

Varje fartyg förses med ABB:s kompletta elektriska kraftkoncept – en lösning som innefattar elgeneratorer, huvudelcentral, distributionstransformatorer och ett fjärrstyrsystem för manövrering av Azipod®-enheterna från bryggan. Kombinationen av Azipod® framdrivningssystem och ABB:s elektriska kraftkoncept gör det möjligt att konfigurera all utrustning till optimerad prestanda, vilket leder till ökad effektivitet och lägre utsläpp.

I linje med ABB:s strategi ”Electric. Digital. Connected.” som förutser sjöfartens digitala och uppkopplade framtid kommer dessa fartyg att ha möjlighet att koppla upp sig till ABB AbilityTMs infrastruktur med Collaborative Operations Centers. Detta nätverk använder fjärrstyrningsutrustning för övervakning och dataanalyser som möjliggör förebyggande underhåll, planerade insatser och till och med teknisk fjärrsupport.

Fyrtaktsmotorerna som driver elgeneratorerna – fyra per fartyg – utrustas med ABB:s TPL-C turboladdare som är utformade att klara krävande förhållanden och de väljs konsekvent för stora kryssningsfartyg på grund av utrustningens tillförlitlighet och effektivitet.

Fyrtaktsmotorerna som driver el-aggregatet – fyra per fartyg – kommer att vara utrustade med ABB: s TPL-C turboladdare, konstruerade för att hantera krävande operationer och konsekvent utvalda för stora kryssningsfartyg för deras tillförlitlighet och effektivitet.

Fartygen blir 278 meter långa och 38 meter breda och kommer att rymma över 2 700 passagerare och en besättning om 1 150 man. Alla tre fartygen byggs på det italienska skeppsvarvet Fincantieri i Genua i Italien. De båda andra fartygen ska levereras 2021 respektive 2022.

Sedan den första installationen för mer än 25 år sedan har Azipod® sparat cirka 700 000 ton bränsle på närmare 15 miljoner drifttimmar med en imponerande utnyttjandegrad på 99,8 procent. I mars 2018 tog Azipod® hem det hundrade kontraktet för drivningen av kryssningsfartyg.

Genom att placera framdrivningssystemet Azipod® utanpå skrovet frigörs mer utrymme för hytter. Tack vare minimalt buller och vibrationer förbättrar Azipod® också komforten för passagerare och besättning. Enheternas kapacitet att vridas i alla riktningar ökar kryssningsfartygens tillträde till hamnar utan bogserhjälp. Azipod® finns nu i versioner från 1,5 MW till 22 MW.