Nyheter

Volkswagen skriver historia med eldrivna I.D. R Pikes Peak

Volkswagen och I.D. R Pikes Peak har skrivit historia i backtävlingen Pikes Peak i Colorado, USA. Den 680 hk starka tävlingsbilen I.D. R Pikes Peak, med föraren Romain Dumas (Frankrike) bakom ratten, besegrade i söndags hela startfältet – inklusive bilar med konventionell drivteknik. Därmed slog Volkswagen inte bara det tidigare rekordet för elbilar, utan förbättrade också Sébastien Loebs (Frankrike) övergripande rekord från 2013 – med hela 16 sekunder.

  • 7 minuter och 57,148 sekunder – Volkswagens eldrivna racerbil slog nytt övergripande rekord
  • Romain Dumas förbättrade Sébastien Loebs rekord med 16 sekunder
  • I.D. R Pikes Peak: den sportiga föregångaren till den nya, helt elektriska I.D.-familjen

Dumas nya rekord på 7 minuter och 57,148 sekunder ligger nu etta på listan över Pikes Peak-mästare, som inkluderar välrenommerade förare som Loeb, Walter Röhrl (Tyskland), Michèle Mouton (Frankrike), Stig Blomqvist (Sverige), Nobuhiro Tajima (Japan) och även Rod Millen och hans son Rhys (båda Nya Zeeland).

– I.D. R Pikes Peak är den sportiga föregångaren till Volkswagens eldrivna I.D.-familj. Vi har nu sett vad denna teknik kan åstadkomma, säger Frank Welsch, chef för teknisk utveckling inom Volkswagen. 

– Varje Volkswagen-anställd kan vara extremt stolt över dagens resultat. Jag gratulerar teamet från botten av mitt hjärta. Med en kombination av enastående teknisk kompetens, passion och engagemang har teamet lyckats skapa en fantastisk racerbil på bara åtta månader. Volkswagen I.D. R Pikes Peak har nu satt den snabbaste tiden någonsin i denna backtävling som har en historia på över 100 år – det talar för den elektriska mobiliteten.

9,99 kilometer, 156 kurvor, bara ett försök – och ett lyckat sådant: Romain Dumas tog sin fjärde övergripande seger på den ikoniska backtävlingen Pikes Peak International Hill Climb, även kallad ”Race to the clouds”, som nu har hållits 96 gånger sedan 1916. Med I.D. R Pikes Peak har Volkswagen skapat en extraordinär racerbil, skräddarsydd efter kraven i världens mest kända backtävlingen: en kombination av låg vikt, så mycket downforce som möjligt och maximal kraft, konstruerad för att uppnå bästa möjliga prestanda. Inklusive dess battericeller väger I.D. R Pikes Peak mindre än 1 100 kilo.

Vid utvärderingen av prestandan använde Volkswagen en simuleringsprogramvara för att beräkna exakt hur man uppnår den optimala energiåtgången och prestandan för rekordförsöket på Pikes Peak. När det gäller aerodynamik var nyckeln att kompensera för förlusten av downforce orsakad av den tunna luften på Pikes Peak. Resultatet av detta försök kunde ses från avstånd: det platta, strömlinjeformade chassit och den stora bakre vingen.

När det gällde laddningstekniken var målet att ladda bilen så snabbt som möjligt med minimal miljöpåverkan. Tiden definierades av regelverket: Om tävlingen skulle bli uppskjuten måste det vara möjligt att ladda bilen helt under 20 minuter. Elektriciteten som krävdes tillhandahölls av generatorer vid foten av Pikes Peak. Glycerol, som kemiskt sett är en sockeralkohol, valdes som bränsle. Glycerol kan exempelvis vara en biprodukt från tillverkning av biodiesel och förbränner med praktiskt taget inga skadliga avgaser. Glycerol i sig är giftfri och tillåts till och med som tillsats i livsmedels- och kosmetikindustrin.

Bara 250 dagar gick mellan offentliggörandet om starten på Pikes Peak-projektet den 18 oktober 2017 och rekordkörningen på Pikes Peak den 24 juni 2018. Detta var en extrem utmaning för utvecklingen av en fullblodsprototyp, inklusive den innovativa helt elektriska drivtekniken, specifika krav på batterier, aerodynamik och chassi. Denna ansträngning och det outtröttliga arbetet hos Volkswagens mekaniker, ingenjörer och många fler anställda i Wolfsburg, på Volkswagen Motorsports huvudkontor i Hannover och sist men inte minst under veckans förberedelse i Colorado Springs, har nu blivit belönad med ett nytt rekord på Pikes Peak.

Volkswagen har haft några starka partners på sin sida för rekordförsöket på Pikes Peak, i form av Volkswagen R, ANSYS, Michelin, Integral e-drive och OMP. Med Volkswagen R fick I.D. R Pikes Peak från början en sportig kvalitetsstämpel. ANSYS har också lämnat ett viktigt bidrag till projektets framgång genom att ge stöd till programvarusimuleringarna. En annan viktig faktor var däcktillverkaren Michelins mångåriga erfarenhet på Pikes Peak, vilket gjorde att de kunde leverera däckteknik perfekt anpassad till bergsklättringens krav. I.D. R Pikes Peaks elmotorer, som tillsammans genererade 680 hk, utvecklades i samarbete med partnern Integral e-drive. OMP levererade den fjärderviktiga racingoverallen till Romain Dumas.

Kommentarer från Pikes Peak International Hill Climb

Romain Dumas (F), Volkswagen I.D. R Pikes Peak #94

− Grymt bra! Vi överträffade även våra egna höga förväntningar med detta resultat. Sedan den här veckans tester har vi visat att det var möjligt att slå det övergripande rekordet. För att lyckas måste allting klaffa perfekt, från tekniken till föraren. Och vädret spelade också en viktig roll. Att allt fungerade så smidigt är en otrolig känsla och det nya rekordet på Pikes Peak är glasyren på tårtan. 

− Jag kan fortfarande inte ta in att Volkswagen och mitt namn ligger bakom denna otroliga tid. I.D. R Pikes Peak är den mest imponerande bilen jag någonsin kört i tävlingssammanhang. Den elektriska drivlinan innebär att många saker är olika och jag lärde mig mycket under projektet. Teamet gjorde ett obeskrivligt noggrant men samtidigt avslappnat jobb. Vi fick inte bara det önskade resultatet, utan lagandan var också perfekt. Jag är otroligt stolt över att ha varit en del av detta.

Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport

− Det här var en fantastisk dag för Volkswagen och vi är väldigt stolta över I.D. R Pikes Peak som är den mest innovativa och komplexa bilen som någonsin utvecklats av Volkswagen Motorsport. Varje anställd som är involverad i projektet Pikes Peak måste ständigt pusha sina gränser och visa ett extremt stort engagemang. Utan detta hade det inte varit möjligt att upprepade gånger övervinna nya utmaningar och komma med nya lösningar. 

− Det borde egentligen vara omöjligt att på så kort tid uppnå allt detta, speciellt det övergripande rekordet, men vårt team fixade det tack vare deras passion och engagemang. Tack till alla som arbetade så hårt med projektet och visade en sådan fantastisk laganda!

Snabbfakta

  • Pikes Peak International Hill Climb – även kallad ”Race to the clouds” − har arrangerats sedan 1916 i Rocky Mountains nära Colorado Springs, USA.

  • Starten sker 2 862 meter över havet, racet är 19,99 kilometer långt och klättrar 1 440 meter till mållinjen på 4 302 meter över havet.

  • Banan innehåller 156 kurvor och underlaget är endast asfalt.

  • Årets tävling gick av stapeln den 24 juni.

  • Volkswagens tävlingsbil I.D. R Pikes Peak är fyrhjulsdriven (två elektriska motorer), har en systemeffekt på 680 hk, ett vridmoment på 650 Nm och en vikt under 1 100 kg.

  • Accelerationen 0 till 100 km/h klaras av på endast 2,25 sekunder. Topphastigheten är 240 km/h.

  • I.D. R Pikes Peak med föraren Romain Dumas bakom ratten slog i år både rekordet för både eldrivna prototyper och det övergripande rekordet.

  • Det nya rekordet är 7 minuter och 57,148 sekunder.

Bild: Banan innehåller 156 kurvor och underlaget är endast asfalt