Nyheter

Storsatsning på samlastning och digitala möten riktad till offentlig sektor

Energikontoren Sverige har blivit beviljade två nationella projektkontor inom hållbara transporter; resfria digitala möten för offentlig sektor samt kommunal samordnad varudistribution. REDI sprider Trafikverkets REMM-metodik och KOSAVA växlar upp Energikontor Sydosts tidigare arbete, skriver Energikontoren Sverige i ett pressmeddelande idag.

Att skapa ett transporteffektivt samhälle är en stor utmaning men också ett område där insatser kan få stor effekt på de totala utsläppen av växthusgaser. En väg att gå är att ändra sina policyer och vanor, för persontransporter kan det innebära att inte resa för att mötas utan istället mötas vid sin egen dator.

Det finns stor potential att minska både utsläpp, kostnader och förbättra arbetsmiljö och jämställdhet. För godstransporter kan en väg att gå vara att minska antalet leveranser genom kommunal samordnad varudistribution, vilket kan minska antalet transporter med mellan 60 – 80%. Konceptet handlar om att ta kontroll över delar av transportflödet och samlasta leveranser via en central, vilket ger möjlighet att minska antalet leveranser, antal körda kilometer och därmed sina utsläpp.

Digitala möten frigör tid och ökar samverkan

Möten människor emellan kommer alltid att finnas, men ibland kan det bli för mycket möten och vi rusar mellan olika mötesrum och reser långt för korta möten. Genom projektkontoret kommer kommuner, regioner och andra offentliga verksamheter erbjudas stöd i arbetet med resfria möten. Arbetet utgår från REMM-metodiken som byggts upp av nationella myndigheter med Trafikverket i spetsen.

– Digitala möten är en viktig del av det hållbara resandet. Att när det är lämpligt att ha ett webb- eller telefonmöte minskar inte bara kostnader och koldioxidutsläpp utan ökar också möjligheterna för fler offentliga aktörer från hela landet att delta. Bra digitala möten kan också öka samverkan och sänka tröskeln för andra digitaliseringsåtgärder, och för att bli bra behöver vi alla träna. Förutom webbinarier kommer vi bland annat att hålla träningsläger i digitala möten säger Therese Silvander, projektledare på Energikontor Norra Småland.

– Det är mycket glädjande att energikontoren kan lyfta de digitala mötesformerna och växla upp vårt arbete, även på lokal och regional nivå. Det stärker en digital samverkan i hela landet och skapar goda förutsättningar för effektivt samarbete mellan lokala, regionala och statliga myndigheter, säger Per Schillander, biträdande projektledare för REMM på Trafikverket.

Projektkontoret är ett samarbete mellan Energikontoren Sverige med expertstöd från bland annat Markus Robèrt KTH och Trafikverkets REMM-grupp. Projektet pågår till 2020-10-31 med en budget på 5 miljoner och det är Energimyndigheten som finansierar. Målet är att minst 50 kommunala och regionala offentliga aktörer arbetar systematiskt med implementering och utveckling av digitala möten i sina organisationer. Är du intresserad av delta, hör av dig till kontaktpersonen.

Samordnad varudistribution ger fler fördelar

Kommunal samordnad varudistribution (KOSAVA) minskar inte bara antalet transporter utan genererar även en unik möjlighet för mindre och lokala producenter att leverera direkt till offentlig sektor, vilket i vissa kommuner är minst lika viktigt som miljöfrågan. Andra fördelar med konceptet är minskad trängsel, öka trafiksäkerhet samt förenklad process att få till stånd fossilfritt drivmedel.

– Det känns oerhört inspirerande att få fortsatt stöd inom ett område som många kommuner i Sverige är nyfikna på och vill utveckla säger Fredrik Mårdh, projektledare på Energikontor Sydost. Energikontoret har mångårig erfarenhet av samordnad varudistribution har under de senaste åren stöttat kommuner inför beslut och implementering bland annat genom nätverket KOSAVA .

Projektet syftar till att driva ett nationellt projektkontor vars ändamål är att bistå offentliga aktörer på kommunal nivå med support och expertis gällande samordnad varudistribution inom besluts-, implementerings- och utvecklingsfasen. Projektet som finansieras av Energimyndigheten drivs tillsammans med Länsstyrelsen i Skåne kommer pågå under 2,5 år och har en totalbudget på nästa 10 miljoner kronor.