Nyheter

Fortfarande begränsat kommersiellt utbud av regionalt kollektivtrafikresande

Trafikanalys har tagit fram en modell för att beräkna planerat utbud baserat på tidtabellsdata. Under 2017 planerades regional kollektivtrafik för en sammanlagd sträcka av 766 miljoner kilometer. Av dessa stod kommersiell trafik för 27 miljoner kilometer. Det betyder att endast 3,5 procent av kollektivtrafikens utbud anordnades helt utan subventioner från samhället.

Det har gått sex år sedan den nya kollektivtrafiklagen trädde i kraft 1 januari 2012. Lagen innebar nya regler som öppnade den lokala och regionala kollektivtrafiken för privata initiativ, med huvudsyfte att skapa fler alternativ och öka innovationsgraden, vilket på sikt ska gynna resenärerna och samhället.

Järnväg, buss och båt är de kollektiva färdmedel som idag anordnas med privata initiativ. Störst andel kommersiell regional linjetrafik jämfört med subventionerad, räknat i planerad trafikerad sträcka, har järnvägen, där 15 procent av färdvägen drivs helt kommersiellt. Motsvarande andel för busstrafiken är 2 procent och för båt 5 procent.

Under 2017 fick den subventionerade regionala kollektivtrafiken totalt 24,5 miljarder kronor i bidrag eller tillskott från stat, kommun och landsting. Det motsvarar ett bidrag från varje invånare med drygt 2 400 kronor per år. Under 2017 kostade en kollektivtrafikresa i genomsnitt 30 kronor, och den genomsnittliga intäkten per resa var knappt 15 kronor.

Uppgifterna är hämtade ur Sveriges officiella statistik med titlarna Regional linjetrafik 2017 samt Kommersiell linjetrafik på väg 2017. Jämförelserna mellan subventionerad och kommersiell trafik är baserade på bearbetade tidtabellsdata från Samtrafiken AB. Därutöver presenterar Trafikanalys sin årliga undersökning av samtlig kollektivtrafik. Trafikanalys är statistikansvarig myndighet och Statisticon har producerat statistiken på uppdrag av Trafikanalys.