Nyheter

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.

När Audi för första gången visar upp interiören i sin kommande elbil så görs det i det s.k. Skudespillerhuset i Köpenhamn. På platsen där skådespelare och artister normalt uppträder för en publik på 650 personer är strålkastarljuset denna gång riktad mot den eldrivna suven som fortfarande är maskerad exteriört. Liksom i ett konserthus kan den eldrivna suven erbjudas med en helt ren ljudupplevelse med hjälp av 3D-ljudet från Bang & Olufsen Premium Sound System. Systemet återger musiken exakt som den spelades in och utan några artificiella effekter. Allt tack vare 16 högtalare och en förstärkare som tillsammans levererar upp till 705W.

Inredningen: Kubistisk designspråk och virtuella sidobackspeglar

Känslan inne i Audi e-tron prototype skapas av en omslutande instrumentpanel. I förarens fokus är den stilrena och standardmonterade Audi virtual cockpit integrerad, liksom de virtuella sidobackspeglarna.

De digitala skärmarna gör världspremiär i samband med serieproduktionen av Audi e-tron prototype och tar digitaliseringen till en helt ny nivå. Sidobackspeglarna ger inte bara en ny typ av teknikupplevelse utan också många praktiska fördelar när det gäller komfort och säkerhet. Backspeglarna har en liten integrerad kamera vars bild visas digitalt på kontraststarka 7-tums OLED-skärmar.

Föraren kan ange olika inställningar på pekskärmen med olika fokus och kan också zooma in och ut på bilden. Flera olika visningslägen kan också ställas in via MMI-systemet anpassat efter körsituation. En annan iögonfallande detalj i inredningen är mittkonsolen som vilar på öppna sidoväggar och armstödet med integrerad växelspak som ser ut att sväva över konsolen. Lätthet och prestanda vävs samman i en miljö som är designad för föraren.

Material och hantverk: Elektrifiering som uttryck

Inredningen i Audi e-tron är noggrant avstämd vad det gäller val av material och färger. Oavsett om valet faller på det utsökta Valcona-lädret eller mörk borstad aluminium uppfyller den eldrivna suven högsta kvalitet när det kommer till hantverk och materialval. Dekorsömmar på sätena skapar ett motiv som påminner om elektriska kretskort. Som ett alternativ kan kontrasterande sömmar och kantband i orange väljas, vilket för tankarna till elektriska högspänningssystem.

Känsla av rymd: Utrymme med plats för fem personer

Med sin långa hjulbas på 2 928 millimeter, har Audi e-tron-prototype gott om utrymme för fem personer och deras bagage. Kupéns längd, höjden såväl i fram- som baksäte, samt benutrymmet i baksätet är i toppklass i segmentet för större suvar. I baksätet, där det vanligtvis finns en kardantunnel, ökar utrymmet och komforten tack vare den lägre platån i golvet.

En perfekt känsla: Lugnet ombord 

Eldriften i kombination med en bekväm och sofistikerad inredning skapar en ny känsla av mobilitet. Vid stadskörning är det endast däcksljuden och det tysta vinandet från elmotorerna som hörs. Den låga ljudnivån är en styrka hos alla Audi-modellerna.

I Audi e-tron prototype är den tagen till en ny nivå som ger ännu högre komfort på längre resor. Kupén har speciell ljudisolering och tätning på alla ställen som potentiellt skulle kunna ge bullerstörningar. Vindbruset, som dominerar ljudbilden vid hastigheter från ca 85 km/h, hörs knappt av passagerarna som ostört kan fortsätta prata med varandra även vid höga hastigheter.