Nyheter

Norwegian utökar sitt partnerskap med Amadeus

Norwegian vann nyligen, för fjärde året i rad, Skytrax utmärkelse ”världens bästa lågprisflygbolag för långflygningar”. Flygbolaget har högtflygande planer och ett stort fokus på att ge resenärer låga priser på långflygningar.

Resesäljare har spelat en viktig roll i denna tillväxt och Norwegians långflygningsbokningar via Amadeus har haft en tillväxt på 110 procent sedan 2015.

För att bygga vidare på denna framgång meddelar Norwegian och Amadeus idag att de förnyat sitt partnerskap. Flygbolaget har tecknat ett distributionsavtal som ger Amadeus resesäljare tillgång till flygbolagets priser. Detta avtal inkluderar också nya Norwegian Air Argentina, som kommer operera i en region där flygbolaget nyligen fått godkänt på över 150 rutter. Flygbolaget kommer också börja använda Amadeus Customer Experience Management för att få mer relevant information om resenärerna, vilket gör det möjligt att driva mer individualiserade lojalitetsfrämjande program.

Det nära partnerskapet mellan de två företagen och användningen av ny teknik har varit avgörande för Norwegians tillväxt. Värdefull kunskap om resenärernas boknings- och betalningspreferenser från Amadeus resebyrånätverk har gjort det möjligt för flygbolaget att anpassa sin strategi och öka antalet bokningar. Faktum är att över 25 procent av Norwegians bokningar görs utanför Skandinavien. Flygbolaget har också kunnat ansluta resesäljare på ett enklare och mer effektivt sätt med Amadeus eTicketing-lösning.

– Som ett växande globalt flygbolag är det viktigt för oss att hålla kostnaderna nere och erbjuda attraktiva priser, säger Lars Sande, försäljnings- och distributionschef på Norwegian. På detta sätt kan vi öka antalet passagerare och lägga till de direktflyg som resenärerna vill ha. Det är alltid svårt att komma in på en ny marknad, där du inte är känd, och vårt samarbete med Amadeus har givit oss den teknik, de kontakter och de insikter vi behöver för att kunna växa vår verksamhet. Resesäljare, som representerar 20% av alla våra bokningar, är en viktig kanal för oss. Vi är glada över att ha förnyat och utökat vårt samarbete med Amadeus.

Det nya avtalet innebär att resesäljare kommer att få tillgång till riktade paketpriser. Dessa kombinerade erbjudanden inkluderar premiumtjänster och ger en bättre bokningsupplevelse för resenärer och resebyråpersonal, vilket bidrar till att stödja flygbolagets tillväxt.

– Vi är väldigt nöjda med att kunna stödja Norwegians långsiktiga tillväxtstrategi och vårt utvidgade avtal visar också på vikten av olika säljkanaler, säger Manuel Midon, ansvarig för flygbolag i Nord- och Västeuropa på Amadeus. Vi har arbetat nära Norwegian för att hjälpa dem att växa genom innovativ distribution och nya IT-lösningar. Vi har också försett dem med unika insikter från vårt omfattande resebyrånätverk, som gjort det möjligt för företaget att anpassa sin strategi baserat på lokala marknadsförhållanden.

Norwegian har också använt Amadeus Altéa Passager Service System (PSS) sedan 2010. Detta har hjälpt verksamheten att fungera smidigt och enhetligt på alla marknader, samtidigt som det ger flexibilitet och effektivitet för de resebyråer som säljer flygbolagets resor. Agenterna kan se flyginformation i realtid med en gemensam PNR, få omedelbar överblick över tillgänglighet och ändringar av sätet, samt spåra och ge service till kunder under hela resan.

Amadeus samarbetar med över 110 lågpris- och hybridflygbolag över hela världen, tecknade avtal med 12 nya flygbolag under 2017 och hade en genomsnittlig ökning av resebyråbokningar för lågpris- och hybridflygbolag på 11 procent under första kvartalet 2018.