Nyheter

Sonetel når över 1 miljon användare

Sonetel, som är ett svenskt mjukvaruföretag listat på Nasdaq First North Stockholm, rapporterar att de nu har nått över 1 miljon registrerade användare.

Sonetels befintliga molntjänst riktar sig till småföretagare världen över som vill öka sin internationella försäljning. Från Sonetel kan småföretag köpa lokala telefonnummer i de länder som de vill öka sin försäljning i. Numren kan visas på företagets egen hemsida för att komma närmare potentiella kunder och öka försäljningen. Samtalen vidarekopplas globalt till kostnaden av ett lokalt samtal.

– Det är fantastiskt att över en miljon personer – från världens alla hörn – har registrerat sig för vår tjänst, säger Henrik Thomé, VD och grundare.

Att registrera sig för Sonetels tjänst är gratis och ger användaren möjlighet att testa telefonnummer och använda gratisfunktioner.

Cirka 130 000 av användarna har sedan lanseringen 2010 valt att bli betalande kunder. Av dessa så är ca en femtedel fortfarande aktiva. Sonetel mottar varje månad betalningar från kunder i över 170 länder.

– Vår affärsverksamhet med internationella telefonnummer har varit en utmärkt språngbräda för oss” säger Henrik Thomé. Vår framtida tillväxt bygger dock på vår nya Software-as-a-Service-tjänst med Artificiell Intelligens.

Sonetel har sedan 2017 utvecklat en mer komplett lösning för det lilla företagets hantering av inkommande text och talkommunikation.

Lösningen inkluderar bl.a. en modul för artificiell intelligens (AI), som ger företagsanpassade förslag på svar att ge till kunder. Småföretagarens anställda kan med ett klick i sin mobil skicka vidare svarsförslaget till den kund som ställt en fråga via företagets hemsida, SMS, Facebook etc.

Den nya AI-tjänsten kommer att vara gratis och hjälpa företag spara tid, öka försäljningen och se mer professionella ut. Sonetels intäkter från den nya tjänsten planeras komma från de kunder som uppgraderar till Premium för att slippa begränsningarna i gratistjänsten.

– Så vitt vi känner till, så finns det ingen liknande gratis tjänst globalt, säger Henrik Thomé.

Den nya AI-tjänsten som fortfarande är under färdigställande – används redan sedan någon månad av Sonetels kundtjänst i Indien för att hantera inkommande kundfrågor.