Nyheter

Efter en strålande börsstart har kursen i år halverats för biltransportrederiet WWL

Raset slår hårt mot svenska storägaren Wallenius. Familjekoncernen seglar just nu med stora förluster som bland annat utlösts av en historisk omstrukturering, skriver Dagens Industri.

80 år efter att Olof Wallenius grundade Rederi AB Soya och byggde koncernen till en global storspelare inom sjöburna biltransporter valde familjen Wallenius att i fjol att gå in på börsen.

Det resulterade i världens största rederi för frakt av bilar, lastbilar och annan rullande last. Rederiet Wallenius Wilhelmsen Logistics, WWL, som har runt 130 fartyg i flottan, fick en lysande start med ett kurslyft på nästan 20 procent de första månaderna efter att det sammanslagna bolaget började handlas i april 2017.

Familjen Wallenius som ursprungligen ägde 48 procent i WWL var då en stor vinnare och sålde i enlighet med fusionsplanen aktier för närmare 1,8 miljarder kronor.

Efter det har succén för WWL har i år förbytts i fritt fall.

Sedan i februari i år har ungefär 50 procent av börsvärdet försvunnit.

Och med nästan 38 procent av aktierna i WWL är familjen Wallenius en av de största förlorarna när värdet på innehavet minskat med flera miljarder kronor.

– Det stora skälet till raset är att förväntningarna som fanns i aktiemarknaden visade sig vara för höga. Vinstmarginalerna har inte ökat som många placerare trodde, säger Marius Furuly, analytiker på Carnegie till Dagens Industri.

Han pekar på att Donald Trumps val att inleda handelskrig mellan USA och Kina och signal om höjda biltullar också har påverkat placerarnas förväntningar på WWL framöver negativt.

Motvinden för familjen Wallenius fortsätter dock..
Den senaste årsredovisningen för Rederi AB Soya, där mycket av familjens tillgångar är samlade visar att det blev en sällsynt förlust under 2017. Resultatet före skatt blev nästan minus 170 miljoner kronor. 2016 var förlusten 639 Mkr efter ett resultatras på 1,2 miljarder kronor efter bland annat stora avsättningar för hotande kartellböter i flera av de delägda rederierna.
De senaste två åren har därmed familjen Wallenius koncern gjort samlade förluster på över 800 Mkr. Vd och arvtagaren Jonas Kleberg avböjer intervjuer. Men enligt bolagets talesperson beror den senaste förlusten på den historiska omstrukturing som slutfördes i fjol. 

Historiskt har koncernen oftast gjort starka resultat, men redovisar nu alltså röda siffror för andra året i rad. Men en vändning uppges vara i sikte.

– Vi är optimistiska. Vi har genomfört strukturförändringar det senaste året, då främst genom bildandet av Wallenius Wilhelmsen ASA, och räknar med bättre resultat framöver, säger Richard Jeppsson till Dagens Industri.