Nyheter

Volkswagens digitala omvandling accelererar

Arbetet med att skapa en koncernövergripande plattform och digitala tjänster för ekosystemet ”Volkswagen We” snabbas nu upp. 3,5 miljarder euro investeras i digitaliseringsinitiativ fram till år 2025.

Volkswagen i omvandling − märket påskyndar utvecklingen av sitt ekosystem med sin egen mjukvarukunskap och styrkan hos externa partners. Bilen kommer att utvecklas till ett centralt nav för sakernas Internet (Internet of Things).

− Vi har en klar vision: vi kommer fortsätta att bygga bilar av högsta klass. Men framöver blir våra bilar alltmer digitala enheter på hjul, sade Jürgen Stackmann, Volkswagens försäljningsdirektör, på en presskonferens i Berlin på torsdagen.

− Våra kunder kommer att bli en del av ett ekosystem som heter ”We”. Detta system gör det möjligt för kunden att ta sin värld in i sin bil, sade Stackmann och tillade att Volkswagen hoppas att öppna gränssnitt ska uppmuntra tredje part att delta i att skapa en attraktiv samlingsplats genom att bidra med egen programvara.

Ännu viktigare roll för programvara i bilar

Michael Jost, Chief Strategy Officer för märket Volkswagen och Head of Group Strategy Product, betonade att programvara och tillhörande tjänster bidrar till differentiering inom bilindustrin i framtiden.

− För att hantera denna utveckling måste vi i vissa avseenden uppfinna bilen på nytt, sade han.

Detta inkluderar en nyutvecklad, mycket enklare IT-arkitektur för bilar, som kommer att få premiär i den helt eldrivna I.D.-familjen från år 2020. Dagens IT-arkitektur innehåller ett stort antal separata styrenheter med tillverkarspecifik programvara − idag finns det så många som 70 sådana enheter i en bil. Istället kommer bilens IT att koncentreras på bara några datorer med ett enhetligt programmeringsspråk.

I framtiden kommer mjukvaran från en källa – Volkswagens kunder kommer att uppleva tjänster baserade på ”vw.OS”, ett speciellt operativsystem för bilar.

− Genom att skilja hårdvaran från mjukvaran läggs grunden för kontinuerliga uppdateringar och uppgraderingar, förklarade Michael Jost.

Detta innebär dessutom att nästa steg på väg mot autonom körning kan tas.

2020 vändpunkt för Volkswagen

År 2020 kommer därför att vara en vändpunkt för märket Volkswagen. Till dess kan cirka 1,5 miljoner bilar utan online-uppkoppling anslutas till Internet tack vare eftermarknadslösningen ”Volkswagen Connect”. 2020 är året när Volkswagen börjar ansluta hela sin flotta. Varje år kommer över fem miljoner nya bilar att bli en del av Internet of Things.

Volkswagen har också anpassat sin försäljningsmodell för att hålla ekosystemet så öppet och tillgängligt som möjligt. För första gången tillåter de nya återförsäljaravtalen att Volkswagen kan engagera sig direkt med kunder över bilens hela livscykel. Kunderna kan exempelvis få skräddarsydda erbjudanden utan att behöva kontakta en verkstad.

Skapande av en koncernövergripande plattform

Ryggraden i ekosystemet kommer att vara en koncernbaserad, främst molnbaserad plattform, ”One Digital Platform” (ODP). Denna plattform är huvudsakligen baserad på molnteknik och förbinder bilen, kunden och tjänsterna. ODP säkerställer uppkopplingen till Volkswagens IT-arkitektur som omfattar Volkswagen-tjänster eller externa partners som är integrerade i Volkswagens ekosystem.

− Volkswagen går i spetsen för utvecklingen av ODP i samarbete med koncernens varumärken. Och vi söker ytterligare externt stöd. Vi kommer snart att meddela samarbetsprojekt och partnerskap, säger Christoph Hartung, chef för Digital & New Business/Mobility Services på märket Volkswagen.

Över 3,5 miljarder euro för digitaliseringsinitiativ fram till 2025

Med Volkswagens strategi ”Transform 2025+” lanserade märket den största förändringsprocessen i sin historia. Vid år 2025 avser Volkswagen att spela en ledande roll inom den nya bilindustrin, lansera innovativa mobilitetslösningar och bli världsledande inom e-mobilitet. Fokus ligger på att utvecklas från en traditionell biltillverkare till en mobilitetsleverantör med en uppkopplad fordonsflotta.

Märket Volkswagen planerar att investera cirka 3,5 miljarder euro på sin digitaliseringssatsning under denna period. En investering som sedan kan generera miljarder euro i försäljningsintäkter från digitala erbjudanden och tjänster.