Nyheter

Miljözoner i städerna – politisk dynamit

Miljözoner som stoppar fossildrivna bilar i städerna är politisk dynamit men frågan har hamnat i skymundan i valrörelsen, skriver Dagens Industri.

Regeringen har än så länge inte fattat det formella beslutet i väntan på EU-reaktioner och i Stockholm har tongångarna mildrats från flera partier.

Det var i mars som regeringen kom med besked att kommunerna från 2020 ska få införa två nya typer av miljözoner utöver de som finns för tunga fordon.
Den strängaste tillåter endast elbilar, vätgasbilar och gasbilar med den senaste reningen. Miljözon två, som debatten handlat om mest, gör det möjligt att stoppa äldre bensin- och dieseldrivna personbilar.
Från 2022 kan reglerna för dieselbilar skärpas ytterligare och då tillåts bara den senaste reningen, Euro 6, som började införas 2014. När beskedet väl kom hade debatten präglats av brösttoner där luftkvalitet och människors hälsa ställdes mot kostnader för att byta bil – särskilt för dem som köpt en dieselbil som då var klassad som miljöbil.
– Om vi får bort 45–50 procent av kväveoxiderna med de regler vi har i dag är det inte rimligt att förbjuda ett stort antal bilar. Miljözonerna behövs inte om de siffrorna stämmer. Alla miljöåtgärder måste ses i relation till nyttan, säger Jan Valeskog (S) Stockholm stads stadsbyggnadsborgarråd till Dagens Industri.