Nyheter

Rekordtätt under EM i dragracing

EM-deltävlingen i dragracing i Tierp bjöd på flera överraskningar. Under dagarna sattes både världsrekord och Europarekord.

I söndags avslutades EM-deltävling nr fem av sex i dragracing på Tierp Arena 23-26 augusti. Det blev händelserika dagar med över 320 team från 15 länder, och några av Europas skickligaste förare. Teamen var rejält taggade och under tävlingsdagarna sattes flera nya rekord.

Först ut var svenske Andreas Arthursson i bilklassen Pro mod. Under fredagens kvalrunda körde han 5,831 sekunder för att dagen därpå dag sätta nytt Europarekord på 5,803 sekunder. Men som om det skulle räcka. Senare under söndagen slog han Europarekord på nytt, denna gång med en sluttid på 5,751 sekunder.

Andreas Arthursson var långt från den enda rekordhållaren under EM. Svensken Kalle Lyrén som tävlar i klassen Pro Stock Motorcycle körde 6,954 sekunder. Tiden är den snabbaste någonsin utanför USA.

Den största skrällen gällde MC-klassen Super Twin. Den finske föraren Vesa Lipponen körde som första förare någonsin under 6 sekunder, närmare bestämt 5,920. Det har aldrig skett tidigare, inte ens i dragracingens ursprungsland USA. Men lagom till att chocken lagt sig så körde landsmannen Jaska Salakari ännu snabbare med en sluttid på 5,837 sekunder.

Under söndagens final slogs ett sista rekord. Det var finska föraren Anita Mäkelä som körde på 3,877 sekunder i klassen Top Fuel, vilket innebär ett nytt Europarekord.

EM på Tierp Arena var den femte deltävlingen. Nu kvarstår Europamästerskapen på Santa Pod Raceway i England 6-9 september.

Dragracing i korthet:
Dragracing brukar kallas världens snabbaste motorsport. Under EM tävlar både bil och MC. Fordonen är uppdelade i olika klasser som möter varandra sida vid sida på en raksträcka motsvarande 1/4 engelsk mil (402,33 meter). Principen för själva tävIandet är väldigt enkel – det gäller att vara först över mållinjen. Samtidigt handlar det om mycket mer än så. Man måste balansera effekt, kopplingsslir, justera chassit perfekt etc för att optimera bilens prestanda i förhållande till banan. Därtill en chaufför som är startsnabb och kan hantera bilen i alla situationer.

Bilarna i värstingklassen Top Fuel Dragster når 100 km/h efter två billängder, ca 18 meter, 100 km/h och runt 500 km/h på fyra sekunder. Förarna utsätts för ca 6G vid acceleration och minus 6G när man löser ut de två stora bromsskärmarna efter målgången. Det finns inget annat fordon, framdrivet av en kolvmotor, som kommer i närheten av den accelerationen.

På bilden:
Anita Mäkelä slog nytt Europarekord i klassen Top Fuel.