Nyheter

Miljöpartiet vill satsa 145 miljoner på billigare kollektivtrafik i Göteborg

Göteborg växer och fler åker kollektivt. Miljöpartiet vill att ännu fler ska ha möjlighet att åka kollektivt. Därför måste det bli billigare, lättare och närmare att åka kollektivt, anser Miljöpartiet som föreslår billigare biljetter i kollektivtrafiken.

Göteborg bygger en allt tätare stad. Alla ska ha nära till kollektivtrafiken för att lättare ta sig runt. Miljöpartiet är en stark pådrivare för att investera mer i kollektivtrafik och pendeltåg.

– Om vi ska göra något åt klimatet måste vi minska bilismen, bilen drar helt enkelt för mycket energi och tar för mycket plats i en tät stad där det ska vara lätt och smidigt att åka kollektivt. För många är kollektivtrafiken enda alternativet, säger Ulf Kamne (MP), miljökommunalråd.

Idag subventionerar Göteborgs Stad månadskorten med 140 kronor styck. Den grönblå majoriteten i Västra Götalandsregionen har beslutat att regionen ska över och betala den subvention som Göteborgs Stad betalar idag. Det utrymmet som blir över i kommunens budget på 145 miljoner kronor vill Miljöpartiet använda till ytterligare subventioner av kollektivtrafiken.

– Biljettpriserna måste bli billigare, alla ska ha råd. Det gör också att vi kan minska de sociala klyftorna, säger Ulf Kamne.

Västra Götalandsregionen har tidigare föreslagit nya zongränser för kollektivtrafiken i Västra Götaland. Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö blir en och samma zon och det blir billigare för alla som reser mellan de fyra kommunerna som i realiteten är en del av Stor-Göteborg, även om de är indelade i olika kommuner.

– I dagens samhälle spelar gamla kommungränser allt mindre roll. Idag bor, jobbar, pluggar och lever folk sina liv i Göteborgsområdet utan att bry sig om kommungränserna, säger Ulrika Frick (MP), regionrådskandidat.

Men det finns ett undantag. Dagens zonsystem.

– Med dagens zonsystem i kollektivtrafiken avgör kommungränsen priset. Idag tar då många från kranskommunerna bilen in till stan, vilket ökar både trängsel och utsläpp i Göteborg. Det har blivit ett galet system som måste bort, säger Ulrika Frick.

Två tredjedelar av hushållen i Göteborg äger ingen bil och är beroende av en prisvärd kollektivtrafik i Göteborg.

– Därför måste vi få en mer prisvärd kollektivtrafik. Det har Miljöpartiet drivit i många år och kommer fortsätta med det, oavsett vilket zonsystem som gäller i Västra Götaland, säger Ulrika Frick.