Nyheter

Scania samlar marknadsföring och kommunikation i en gemensam funktion

Scania har skapat en ny koncernorganisation som integrerar kommunikation, varumärke, marknadsföring och hållbarhet. Den nya organisationen leds av Erik Ljungberg.

Den nya funktionen stärker företagets kommunikation och ökar takten och samordningen i stöttningen av företagets affärsstrategi.

Communications, Brand and Marketing, som den nya enheten heter, samlar resurser och ansvar från nuvarande funktioner inom Corporate Relations med kundinriktad marknadsföring som tidigare tillhörde försäljnings och marknadsavdelningen. Den nyinrättade funktionen får även ansvar för att driva och samordna koncerns hållbarhetsfrågor.

– På vår resa till att bli ledande inom hållbara transporter kommer såväl intern som extern kommunikation att vara viktigare än någonsin. Att kommunicera med en röst som bolag och att sprida vår vision av ett fossilfritt transportsystem till olika intressenter är avgörande för vår framgång, säger Scanias VD Henrik Henriksson.

Erik Ljungberg började sin karriär på Scania 1997 och har innehaft flera ledande befattningar inom marknadsföring och kommunikation, senast som ansvarig för Corporate Relations. Erik Ljungberg kommer fortsatt att rapportera till Scanias VD och koncernchef Henrik Henriksson.

– Vår bransch står inför betydande förändringar i teknik och nya affärsmodeller. Kombinationen av ett starkt varumärke med kraftfull marknadsföring och kommunikation kommer att spela en viktig roll för vår fortsatta framgång, säger Erik Ljungberg, Scanias marknads- och kommunikationsdirektör.