Nyheter

Provkörningar med den uppgraderade ubåten HMS Gotland

Den 19 oktober påbörjade HMS Gotland sina provkörningar till sjöss vid Saabs varv i Karlskrona efter en omfattande halvtidsmodifiering som ska säkerställa att ubåten kan fortsätta vara i operativ tjänst även efter 2025.

HMS Gotland är den första av två ubåtar som uppgraderas med halvtidsmodifieringen. Arbetet omfattar uppgraderingar av system och teknik ombord och genomförs för att säkerställa att ubåten ska ha en operativ kapacitet som klarar framtidens marina utmaningar.

– Provkörningarna är en viktig fas under halvtidsmodifieringen. Det är första gången som besättningen kan använda de nya systemen i verkliga miljöer. Efter omfattande utbildning vid en träningsanläggning på land får de nu se ubåtens verkliga potential, säger Gunnar Wieslander, chef för Saabs affärsområde Kockums.

Uppgraderingsprocessen omfattar många viktiga system, till exempel Stirling AIP (luftoberoende framdrivning) för längre uthållighet under vatten och ledningssystem. Det traditionella optiska periskopet har också ersatts med en ny optronisk mast för bättre övervakningsförmåga. Fler än 20 system på den uppgraderade Gotland-klassen kommer att implementeras i de nya ubåtarna av typen A26. Därmed bidrar halvtidsmodifieringen av Gotland till testningen och kvalificeringen av några av de innovativa lösningar som ska implementeras i de framtida A26-ubåtarna.

Efter tester och verifieringar kommer ubåten överlämnas till den svenska flottan.

Fakta om halvtidsuppgraderingen av Gotland

Total längd 62 m

Bredd 6,2 m

Deplacement 1 580 ton (i ytläge)

Vapen Torpeder, förliga tuber

Framdrivning En axel, diesel-elektrisk och Stirling AIP

Uthållighet Veckor (undervattensläge)

Skrov Enkelt tryckskrov, två trycksäkra skott

Besättning 25