Nyheter

Nu byggs Sundsvalls första cykelöverfarter

Vid en cykelöverfart är reglerna enkla. Bilar stannar och cyklar cyklar. När du ser den blå skylten med cyklisten på så har alltså bilister väjningsplikt för cyklister. Cykelöverfarter kan liknas vid övergångsställen för cyklister. Precis som vid övergångsställen gäller ett samspel trafikanter emellan och det är viktigt att cyklisten försäkrar sig om att fordonsföraren har uppmärksammat cyklisten.

– Tänk om man som bilist skulle vara tvungen att kliva ur bilen i en korsning och knuffa bilen framför sig genom korsningen. Så är fallet vid många korsningar för cyklister. Det måste bli smidigare att cykla. Därför har vi nu byggt Sundsvalls första cykelöverfarter, säger Madeleine Blom, Projektledare, gatuavdelningen, Sundsvalls kommun.

– Under september och oktober 2018 har vi byggt cykelöverfarter på tre platser i Sundsvall. Totalt planeras cirka 25 cykelöverfarter att byggas de närmsta åren längs stadens viktiga cykelstråk.

Cykelöverfarter innebär att fordon har väjningsplikt mot cyklar som är på eller påväg ut på en cykelöverfart.
Cykelöverfarter gör det säkrare för cyklister att korsa vägen.
Cykelöverfarter utformas så att bilarnas hastighet är max 30 km/tim.
Det är en trafiksäker lösning.

De nybyggda cykelöverfarterna i Sundsvall finns vid:
• Södra Allén, vid korsningen Sidsjövägen/Södra Allén.
• Norrmalmsgatan
• Kronolottsvägen, vid cirkulationsplatserna vid korsningen Västra Vägen/Kronolottsvägen och vid korsningen Universitetsallén/Kronolottsvägen.

En cykelöverfart är en del av väg som är avsedd att användas av cyklande eller förare av moped klass 2 för att korsa en körbana eller cykelbana och som anges med vägmarkering och vägmärke. Cyklister och förare av moped klass II som färdas ut på en cykelöverfart från en cykelbana ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten. Fordonsförare har väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten. Cykelöverfarter ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en väg eller en cykelbana. De har vägmarkering och vägmärken för cykelöverfart samt en utformning som säkrar att fordon inte kör med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.