Nyheter

Fortsatt tillväxt i fritidstrafiken för tredje kvartalet

Trafikutvecklingen ligger i stort sett på samma nivå under årets tre första kvartal jämfört med samma period föregående år. Det är fortsatt tillväxt i fritids- och businesstrafiken, medan pendlingstrafiken minskar.

Vägtrafiken ligger 0,2 procent lägre jämfört med samma period föregående år. Det är fortsatt tillväxt för BroPass Fritid, som ökar med 3,3 procent, vilket är 217 fordon per dygn, och för BroPass Business, som ökar med 4,2 procent, vilket är 192 fordon per dygn. Frakttrafiken ökade med 2,7 procent.

En tillbakagång ses inom pendlingstrafiken, som har minskat med 5,0 procent.

Intäkterna har ökat med 21 miljoner DKK samtidigt som driftskostnaderna har minskat med 5 miljoner DKK. Rörelseresultatet är 1.137 miljoner DKK, vilket är en förbättring med 25 miljoner DKK.

Räntekostnaderna för tredje kvartalet är 180 miljoner DKK, vilket är 79 miljoner DKK lägre än jämfört med samma period 2017. De minskade räntekostnaderna kan primärt tillskrivas den låga inflationen under perioden.

Totalt ger detta ett resultat på 957 miljoner DKK före värdeförändring, vilket är en ökning med 104 miljoner DKK jämfört med samma period föregående år.

– Den varma sommaren har medfört att trafiken inte har motsvarat fjolårets, men vi ser fortfarande fler fritidsresande. Vi upplever också en ökning i frakttrafiken och är fortsatt marknadsledande över Öresund. Tillbakagången i pendlingstrafiken bedömer vi som tillfällig mot bakgrund av den goda arbetsmarknaden i Köpenhamnsområdet, säger Caroline Ullman-Hammer, VD för Øresundsbro Konsortiet.

Den 19 september 2018 avkunnade EU-rätten dom i målet, HH Ferries mot EU-Kommis­sionen avseende kommissionens beslut om stadsstöd till Øresunds­förbindelsen (mål T-68/15).

EU-rätten fastslår i domen att kommissionen har begått ett antal procedurfel, genom att den skulle ha inlett ett så kallat ”formellt granskningsförfarande” i målet. Rätten ogiltigförklarar därför kommissionens beslut. Det bör påpekas, att EU-rätten inte har underkänt statsgarantimodellen som sådan.

I domen anges även att garantier till konsortiets ägare (A/S Øresund och SVEDAB AB) inte utgör statligt stöd.