Nyheter

Svensk premiär för Hyundai Kona och Kona Electric

Nu till helgen är det dags för en efterlängtad svensk lansering från Hyundai. Kompakt-SUV:en Kona och hyllade elbilen Kona Electric har premiär. Helt nya Kona och Kona Electric baseras på en ny bottenplatta utvecklad för både eldrift, 2WD och 4WD.
Det är en bil helt utan kompromisser som kombinerar progressiv SUV-design tillsammans med val av flera drivlinor, varav en helt eldriven. Båda modellerna levereras med en mängd aktiva SmartSense säkerhetsfunktioner som standard.
Kona Electric presenterades under 2018 Geneva Motor Show och har sedan dess vunnit en mängd priser, inklusive ”Årets Bil 2018” från svenska Auto Motor & Sport. Det är en bil som sammanför styrkan i en SUV med kraften hos eldrift. Kona Electric har samma expressiva design och attityd som vanliga Kona men kompletterad med en eldriven drivlina som reflekterar livsstilen hos moderna kunder som vill kombinera körglädje med minimal miljöpåverkan.
Konas exteriör karaktäriseras av sina kontrasterande skärmar och den breda, muskulösa hållningen. Både vanliga Kona och Kona Electric har smyckats med en kraftfull front och där den enda stora designskillnaden är en aerodynamiskt stängd grill som även döljer laddluckan i fronten hos Kona Electric.
Helt nya Kona Electric kommer med två olika versioner av den eldrivna drivlinan som erbjuder kunder en av marknadens kraftfullaste elmotorer. Långdistansbatteriet på 64 kWh ger en räckvidd på upp till 449 km (WLTP) och en maximal effekt på 204 hk (150 kW). Med en batterikapacitet på 39,2 kWh klarar kortdistansversionen en körsträcka på hela 289 km med en motoreffekt på 135 hk (99 kW). Med ett vridmoment på 395 Nm och en acceleration från 0–100 km/h på 7.6 sekunder skänker nya Kona Electric dessutom en rejäl dos körglädje. Snabbladdning (100 kW) av det stora litium-jon polymerbatteriet upp till 80% tar bara runt 54 minuter medan växelströmsladdning tar 9 timmar och 40 minuter samt 6 timmar och 10 minuter för lilla batteriet.
Vanliga Kona lanseras med en 1.0 och en 1.6-liters T-GDI bensinmotor med 120 respektive 177 hästar samt dieselmotorerna 1.0 CRDi på 115 hk och 1.6 CDRi med 136 hk. Samtliga motorer fås med 2WD medan de två större går att kombinera med äkta 4WD och 7-växlad dubbelkopplingslåda (DCT-7).
Både Kona och Kona Electric är utrustade med en mängd uppkopplingsmöjligheter varav exempelvis infotainmentsystemet som integrerar navigation, media, Apple CarPlay, Android Auto och trådlös laddning av mobilen. För maximal ljudupplevelse har Kona dessutom som första bilmodell någonsin fått ett premiumljudsystem från Krell installerat. Bilarna är utrustade med Hyundais senaste aktiva säkerhets- och förarassistansfunktioner som går under samlingsnamnet SmartSense. Det inkluderar exempelvis Autobroms (AEB) med detektering av fotgängare, Döda vinkelnvarning med varning för korsande trafik vid backning, Filhållningsassistans, Trötthetsvarnare och Autolight-funktion för automatisk växling mellan varsel- och halvljus. För att föraren enklare skall kunna ta del av nödvändig information och samtidigt hålla ögonen på vägen finns båda modellerna med Head-Up Dispaly (HUD).
Hyundai ligger redan i framkant när det kommer till att erbjuda marknadens bredaste utbud av elektrifierade bilar. Kundernas behov varierar däremot och genom att som första bilmärke i Europa erbjuda en kompakt-SUV med tre olika drivlinor (el, bensin, diesel) tillsammans med både 2WD och 4WD, gör Hyundai Kona tillgänglig för alla.
Bild: Hyundai