Nyheter

Risk för dyra motorskador i Volvo

Flera av Volvos modeller har motorer som oväntat kan gå sönder, med höga reparationskostnader som följd. Om motorns multirem slits av kan den trassla in sig i kamremmen, vilket i värsta fall leder till motorhaveri.

– Bilägaren riskerar att drabbas av höga reparationskostnader på grund av en dålig motorkonstruktion, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.

På de flesta bilmotorer sitter kamremmen väl skyddad, ofta helt inkapslad. Vid sidan om kamremmen sitter vanligtvis motorns multirem, eller drivrem, som driver exempelvis styrservopump, kompressor till luftkonditionering och generator.

Oavsett bil kan det hända att drivremmen går av på grund av slitage eller annat fel. Det som är särskilt problematiskt i Volvos modeller är att den trasiga drivremmen kan komma i kontakt med kamremmen, eftersom den inte sitter helt skyddad. Om kamremmen slits ur sitt läge innebär det ofta ett totalt motorhaveri.

Att ett mindre fel resulterar i så omfattande följdskador är mycket ovanligt och knappast något som en bilägare förväntar sig.

– Bilägarna har ingen chans att förutse konsekvenserna och blir upprörda eftersom de har tagit hand om bilen och gjort service enligt Volvos rekommendationer, säger Carl-Erik Stjernvall.

I en kommentar till Motormännen skriver Volvo att frivillig ersättning från deras sida i form av goodwill avgörs från fall till fall. Om felet har uppstått kort efter köp av bilen från en bilhandlare kan det i vissa fall vara möjligt att reklamera.

Läs mer om felet, ta del av Volvos svar, och om vad man kan göra som bilägare på motormannen.se/volvofel

Vad Motormännen erfar omfattar problematiken framförallt Volvos motorfamilj ”D5”, vilken enligt Volvo Cars sitter i bilmodellerna S60, V60, XC60, V70, XC70, C70, S80 och XC90 av årsmodell 2001–2016.

Foto: Volvo