Johan Kristoffersson är obesegrad hittills under rallysäsongen, men nu väntar den riktigt stora utmaningen – Rally Sweden under fyra dagar i Värmland med omnejd. Rallycrossmästaren från Arvika utmanar världseliten i WRC2.
− Jag känner mig på allmänt bra humör. Det ska bli så himla roligt. Lite mer allvarligt den här gången, än tidigare starter i Svenska, men det är också första gången jag känner mig riktigt bra förberedd, konstaterar Kristoffersson, nyss hemkommen från WTCR-test i Portugal med nya teamet Sébastien Loeb Racing.
− Det har gått bra. Lite rostigt första varven, måste jag erkänna, men sedan kom det igång. Bilen i sig är ganska lik den jag har kört i STCC, men däcken är klart annorlunda, berättar Johan, som tog sig direkt från flygplatsen i Oslo till incheckningen för Rally Sweden i Sunne.
Senaste dagarnas regn och plusgrader, följt av några minusgrader har förhoppningsvis byggt ett ordentligt islager på de värmländska rallyvägarna.
− Jag tror det blir helt perfekt, säger Johan. Det bör bli rättvisa förhållanden, men personligen hade jag varit lika glad även om det varit lössnö eller spöregn.
Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren kommer att gå ut ungefär mitt i det cirka 60 bilar stora startfältet med sin Polo GTI R5.
− Alldeles ypperligt! Jag tror det är bra att vi har några R5:or före oss i spåret eftersom WRC-bilarna inte har exakt samma spårbredd.
Efter segrar i Romjulrally, Bergslagsrallyt, SM-sprinten och därtill inofficiellt snabbast utom tävlan i Finnskogsvalsen, så kommer Kristoffersson till VM-rallyt som obesegrad.
− Det hade ju varit trevligt att få behålla den sviten även över den här veckan, säger Johan med ett skratt, väl medveten om att konkurrensen är av en helt annan kaliber den här gången.
Att gå från endagstävlingar till ett mastodontevenemang över fyra dagar innebär också en annan typ av utmaning.
− Det tror jag bara är till min fördel. När vi har kört två dagar har jag procentuellt sett ökat på min erfarenhet mer än de andra har gjort.
Större erfarenhet av långa VM-rallyn över flera dagar har co-drivern Stig Rune Skjaermoen, som tidigare har assisterat Ole Christian Veiby på många ställen i världen.
− Svenska är inte det värsta bland VM-rallyn. Dagarna är inte lika långa som på en del andra ställen, säger Stig Rune, som ändå påpekar vikten av förberedelser och noggrannhet.
− Inte minst när det gäller att äta bra mat och dricka mycket. Man måste orka helt enkelt.
Med sin erfarenhet från VM vet också Skjaermoen vad som krävs när det gäller tempo.
− Tror vi måste ligga på 110 procent alla dagar om vi vill vara med högt upp på söndag eftermiddag.
Bland toppkonkurrenterna i WRC2-klassen finns stallkamraten Ole Christian Veiby som kör tillsammans med Jonas Andersson. De båda Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-ekipagen kommer för övrigt inte bara dela servicetält utan också bo tillsammans i Torsby under veckan.
För teamet är det förstås en viktig helg. Den nya rallysatsningen når sitt klimax i och med VM-helgen i Värmland.
− Största eventet för oss. Det blir inte bättre än så här, konstaterar teamchefen Tommy Kristoffersson, som gläds åt att ha två potenta VM-förare i sitt stall under helgen.
− Jättekul och en stolthet för oss i lilla Koppsängs-teamet att ha ett tvåbilsteam i en VM-tävling på hemmaplan. Ole Christian kom till oss redan som 16-åring för att köra Porsche, och har även tävlat en del i rallycross för oss. Nu återförenas vi igen. Det ska bli väldigt spännande.
Bilden:
Johan Kristoffersson har en bra känsla i kroppen inför VM-tävlingen på hemmaplan.
Foto: Tony Welham