Nyheter

Tyst el-lastbil om natten framtidens transport i Stockholms innerstad

I en månad har Scanias plug-in hybrid lastbil tyst om natten levererat varor till McDonalds restauranger i Stockholms innerstad.
Ett pågående försök där innerstaden är en virtuell geofence-zon som får transport – och logistik företaget Havis lastbil att automatiskt gå över till bullerfri eldrift.
– Vi tror definitivt att transporter i innerstaden kommer att elektrifieras fullt ut! Rimligtvis inom fem till tio år.
Det sade Ulf Ceder, forskningsansvarig för framtida transportsystem på Scania, till Stordåhd Kommunikation vid en pressträff på onsdagsförmiddagen vid Hornstull på Södermalm i Stockholm.
Där Stockholms stad och Trafikkontoret tillsammans med en rad andra partners presenterade ett så kallat off-peak projekt.
Det vill säga ambitionen att styra över tyngre transporter till nattetid. Med färre improduktiva stopp till följd av trängsel och därmed hållbar trafik och logistik.
Förutsättningen är en radikalt sänkt bullernivå och eldrivna fordon. Vilket ytterligare bidrar till Stockholms mål om hållbara trafiklösningar och att 80 procent av alla fossila bränslen ska vara borta år 2030.
– Vi har hittills sett många positiva effekter, en av de viktigaste är bullerfrågan. Och vi har haft väldigt lite stillastående tid på den här lastbilen, sade Camilla Eklöf, kvalitets- och miljöansvarig, HAVI, på dagens pressträff i Stockholm.
Tumba och Slussen
Scanias plug-in hybrid lastbil kör 10 kilometer utan att behöva ladda om. I försöket som nu rullar på i Stockholms innerstad har lastbilen två laddningsställen. Ett hos transport- och logistikföretaget HAVI i Tumba och ett hos McDonalds vid Slussen inne i Stockholm.
– Vi har ju tekniken. Men det handlar också om att bygga ut infrastrukturen för laddning. Vilket kanske är en ändå större utmaning, förklarade Scanias Ulf Ceder på pressmötet.
Leveranserna med tyst eldrift är ett samarbete mellan Stockholms stad, HAVI, KTH, EU, McDonald’s och Scania. Initiativet sker inom ramen för EU-projektet Eccentric Stockholm.
– Vi är en stor aktör inom restaurang och jag tycker att vi har ett stort ansvar. När vi samverkar med andra så kan det hända saker!
Så motiverade Henrik Nerell, McDonald`s press- och miljöchef, sitt företags medverkan i off-peak projektet.
 ”Skön att köra”
Runt hörnet på Borgargatan hade Haithem Laridhi parkerat Havis plug-in hybrid lastbil från Scania till allmän beskådan och provsittning.
Den är skön att köra och kör helt tyst! Med mycket bättre arbetsmiljö, förklarade chauffören Haithem Laridhi.