Nyheter

Hammerglass gör livet lugnare i Burlöv

Hammerglass är en del av Trafikverkets jätteprojekt ”Fyra Spår” där södra stambanan mellan Malmö och Lund fördubblar sin spårkapacitet. Redan 2018 började Hammerglass sitt bidrag till en bättre ljudmiljö genom monteringen av en okrossbar, högpresterande bullerskärm i Arlöv, på bron över Lommavägen.
”Fyra spår” och tågsträckan mellan Lund och Arlöv byggs i många delar under marknivå för att minska bullerstörningar för boende längs sträckan. Men på de platser där det är oundvikligt att tågen går i marknivå, exempelvis vid Burlöv och samhällets nya pendlarstation, behövs andra bullerdämpande åtgärder.Hammerglass kommer med sina specialanpassade produkter och sin långa erfarenhet av bullerbekämpning längs räls och väg att se till att ljudet från järnvägen hålls på öronvänliga nivåer. Beställare och byggherre i projektet är Trafikverket och huvudentreprenör är konsortiet NCC/ OHL.
Hammerglass kommer under den kommande perioden att bygga ytterligare fyra bullerskärmar som tillsammans är runt mäter runt 200 meter. Hela byggprocessen löper över tre år där den första etappen genomfördes under hösten 2018. En komplicerande faktor vid projektet är att det inte går att använda standardlösningar på grund av förbipasserande höghastighetståg.
Ulf Bergström, Affärsområdesansvarig för Infrastruktur på Hammerglass AB kommenterar Hammerglass skräddarsydda lösning:
– I och med att vi måste dimensionera skärmarna utifrån att det passerar tågekipage som kör i 250 km/h kan vi inte göra en standardlösning. Konstruktionen måste anpassas för att hantera det tryck som skapas när tåget kommer i hög fart. I detta arbete underlättar det att arbeta med egna konstruktörer så att lösningen kan optimeras utifrån materialet. Trafikverket har valt oss på grund av våra goda referenser tillsammans med produkten som med sin hållbarhet ger en lång livslängd.
Bullerskärmarna som fästs in i Hammerglass egna stolpsystem kommer att vara upp till drygt fyra meter höga och förses med ett motivtryck som både minskar risken för inflygande fågel och som fungerar rent dekorativt.
Hela ordersumman på Hammerglass arbete i denna etapp ligger på cirka 5,2 miljoner kronor och med tanke på att ”Fyra spår” har många etapper kvar finns förhoppningen om att få leverera fler lösningar som bidrar till säkrare och lugnare närmiljöer runt järnvägen.
Då hela ”Fyra spår” är ett jätteprojekt som beräknas vara i full drift 2024, hoppas vi att våra tjänster kommer till nytta längre fram. Det är en av våra största styrkor, att vi levererar hela projekt, från idé till slutbesiktning och därmed tar ansvar för både design och konstruktion, avslutar Ulf.