Nyheter

Göteborg utnämnt till Sveriges bästa logistikläge

För artonde året i rad hamnar Göteborg i topp när Intelligent Logistik rankar Sveriges bästa logistiklägen. Avgörande för placeringen är Nordens största hamn med dess oceangående direkttrafik och rikstäckande tågpendelsystem.
– Vi är väldigt glada över utmärkelsen. Vi har Nordens största hamn med ett världsomspännande linjenät i som servar hela Sveriges industri, samtidigt som det satsas stort på flera håll hos många andra logistikaktörer i regionen, bland annat i Borås och Landvetter. Det är roligt att vi får ett samlat kvitto på att vi tillsammans är rätt ute, säger Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn AB.
Utöver att Nordens största hamn ligger i Göteborg lyfter Intelligent Logistik också fram hamnens tågpendelsystem som servar hela Sveriges inland på ett effektivt sätt. Det goda regionala samarbetsklimatet kring logistik- och godsfrågor omnämns också, såväl som spetsutbildningar och forskning inom logistik vid både Handelshögskolan och Chalmers som är viktiga för en fortsatt stark logistikregion.
Göteborg kammade hem 94 rankingpoäng medan Örebroregionen och Helsingborgsregionen som blev tvåa och trea på listan fick 89 respektive 86 poäng. Det innebär att Göteborgsregionen vinner med den största poängmarginalen sedan 2016.
– Det är en utmärkelse som triggar oss i vårt arbete och vi fortsätter att satsa in i framtiden från hamnens sida, bland annat med nya hamnterminaler, nya logistikfastigheter och en viktig farledsfördjupning som säkerställer att vi även framgent kan ta emot de största fartygen. Så vi slår oss inte till ro på något sätt, säger Magnus Kårestedt.
Den uppmärksammade listan över Sveriges bästa logistiklägen har publicerats sedan 2001. Rankingen bygger på tillgången på logistikytor, godsflöden, infrastruktur, marktillgång, geografiskt läge, utbud av logistikkompetens och tillgång till arbetskraft samt affärsklimat i regionen.
Hela Intelligent Logistiks motivering lyder:
”Göteborgsregionen återtar tronen som Sveriges självklara logistikhuvudstad, efter att 2018 ha fått dela förstaplatsen på listan med formstarka Örebro. Göteborgsregionen får mer än 190 000 kvm tillkommande ytor under 2019, varav merparten byggs på Viared i Borås. Även Landvetter börjar ta fart, med två planerade etableringar under 2019 och 2020. Hamnen ökar åter containervolymerna, och produktionen är nu stabil efter 2017 års svåra konflikter och andra störningar. Regionens har prioriterats väl i infrastrukturplanen, bland annat genom klartecknet för farledsfördjupningen, som säkrar hamnen förmåga att ta emot de största containerfartygen. Tågpendelsystemet till och från regionen är effektivt och väl utnyttjat. Regionens styrkor är många, inte minst enastående regionalt samarbete kring logistik- och godsfrågor och spetsutbildning och forskning inom logistik vid både Handelshögskolan och Chalmers. Det enda orosmolnen för regionen är om man kan fortsätta få fram detaljplanerad mark i den höga takt som marknaden efterfrågar och problematiken med höga godsflöden till Norge på väg, där tillräcklig järnvägsinfrastruktur saknas.”
Bilden:
Göteborg kammade hem 94 rankingpoäng medan Örebroregionen och Helsingborgsregionen som blev tvåa och trea på listan fick 89 respektive 86 poäng.
Foto: Göteborgs Hamn AB