Nyheter

Första helt batteridrivna elbilen med skylift

Scandlift lanserar den första helt eldrivna bilmonterade skyliften i Skandinavien. Den bygger på en japansk Nissan E-NV200 försedd med lift från franska tillverkaren Klubb. Företaget Trafiksystem Väst blir först ut med ekipaget i sin flotta av servicebilar.

–Både bilen och liften är 100 procent batteridrivna. Den är perfekt för innerstadsjobb, där användaren miljövänligt och tyst exempelvis kan utföra nattliga uppdrag på innergårdar och smala gator utan att störa, säger Christian Eriksson på Scandlift AB.

Ekipaget premiärvisades på mässan i Paris för knappt ett år sedan och nu lanseras det i Skandinavien.

Stor arbetskapacitet
Klubbs modell K20 har en arbetshöjd på 10 meter, utligg om 5 meter i sidled utan stödben och lastkapacitet på 120 kg i korgen. Bilen har en räckvidd på 35 mil per laddning och batteriet ska hålla för en arbetsdag med liften och cirka 30 rotationer. Och den är monterad på den likaledes batteridrivna Nissan E-NV200.

Denna modell är idealisk för alla företag och verktyg som arbetar med en miljöansvarig strategi men som inte vill kompromissa med tekniska prestanda. Faktum är att den här elektriska plattformen på vanen kommer att förföra med sin arbetshöjd på 10 meter och sin horisontala utsträckning på 5 meter, enastående för sin storlek.

–30 rotationer är ganska mycket. Ofta tar man sig upp till en punkt och står där och jobbar under lång tid, säger Christian Eriksson, som tror mycket på helt batteridrivna ekipage i framtiden.

–Bland lifttillverkarna har man kommit långt med batteridrift. Det vi väntar på är biltillverkarna som inte kommit lika långt än. Men utvecklingen tar stora språng just nu.

Scandlift AB med mer än 30 års erfarenhet är auktoriserad återförsäljare av olika varumärken för tillverkare av liftar, bilmonterade och teleskoplastare och vänder sig till uthyrningsbolag, industrier, byggbolag, hantverkare, kommuner, räddningstjänst och köpcentra för olika ändamål.

Svarar mot allt högre krav
Trafiksystem Väst AB arbetar med entreprenader inom trafiksystem, sköter belysning, trafiksignaler, ITS-installationer längs allt från motorvägar till lokalgator. Företaget, som har 80 anställda och omsätter 200 miljoner kronor, har liftbilar som en stor del av sin verktygslåda och är nu först ut med det batteridrivna ekipaget.

–Jag fick inspirationen till den här investeringen i Frankrike. Det här kommer att förbättra vårt arbete. Vi jobbar mycket med gatubelysning och skyltar för Storgöteborg, har mycket nattarbete, ofta på trånga gator, säger Lars Wiesner, VD i Trafiksystem. Det här ekipaget är både miljövänligt och tyst och svarar bra mot våra beställares allt högre krav.

Mycket uppmärksamma
– Som europeisk tillverkare är vi mycket uppmärksamma på rena energier. För resultatet har vår grupp erhållit UP-etiketten, vilket belönar företag med ett proaktivt tillvägagångssätt inom detta område. Våra plattformar är främst arbetsredskap som måste förbli praktiska. Med denna nya 100 procent elektriska modell är vårt mål att tillhandahålla en tekniskt effektiv och ekonomiskt attraktiv lösning för operatörer, säger Julien Bourrellis, VD för Klubb.

Bilden:
Bil och skylift med 100 procent batteridrift.