Nyheter

Världspremiär för Audi Q4 e-tron concept

För nästan ett år sedan presenterades Audis första elbil på bilmässan i Geneve. Audi e-tron var då fortfarande maskerad. I år bjuder märket med de fyra ringarna på förhandsvisning av flera kommande elbilar. Audi Q4 e-tron concept är en ny kompakt SUV som mäter 4,59 meter och visar tydligt släktskap med Audi e-tron.

Audi Q4 e-tron concept är rustad med två elmotorer som ger 225 kW systemeffekt. På Audi-vis ser quattrosystemet till att kraften överförs till vägen. 0-100 km/h går på 6,3 sekunder och den reglerade topphastigheten nås vid 180 km/h. Batteriet på 82 kWh tar upp nästan hela utrymmet mellan axlarna och ger en beräknad räckvidd på över 450 km enligt WLTP –testcykeln. Q4 e-tron concept baseras på MEB-plattformen som är basen för flera elbilar från Volkswagen-koncernen, från kompakt- till mellanklassen.
Audi Q4 e-tron concept ger en fingervisning om vad vi kan förvänta oss av den femte serieproducerade elbilen som märket presenterar fram till slutet av 2020. Audi e-tron är redan på väg att levereras till de första kunderna under mars. Senare i år presenteras Audi e-tron Sportback och Audi Q2L e-tron. Den senare är utvecklad speciellt för den kinesiska marknaden. Premiären för den serieproducerade versionen av Audi e-tron GT concept som utvecklas av Audi Sport GmbH, är planerad till andra hälften av 2020. Audi Q4 e-tron planeras visas ungefär samtidigt. Audi täcker därmed flera viktiga marknadssegment med elbilar, från A-segmentet till det största SUV-segmentet, redan inom två år efter lanseringen av den första elbilen.
Kompakt på utsidan, rymlig på insidan
4,59 meter lång, 1,90 meter bred, 1,61 meter hög. Yttermåtten gör Audi Q4 e-tron concept till en av de större bilarna i kompaktklassen och ändå smidig i stan. Invändigt gör axelavståndet på 2,77 meter och avsaknaden av kardantunnel att den känns storleken större med gott om benutrymme både fram och bak. Den rymliga känslan förstärks genom färgsättningen med ljusa, varma toner i interiören och flera detaljer, som innertak och instrumentpanel, klädda i vit och beige mikrofibertextil. Golvet är beklätt med återvunna material och de krombeklädda dekorlisterna i metall är ersatta av högkvalitativ flerlagerslackering och frostat plexiglas som förstärker djupet i lacken. Fyra säten med integrerade nackstöd är klädda med bekväm Alcantara och dubbla stickade sömmar.
Framför ratten är den viktigaste informationen, med hastighet, laddning och navigationskarta, samlade i Audis virtual cockpit. Den stora head-up displayen är ny och har en Augmented Reality-funktion som gör att den kan visa grafisk information, som t.ex. blinkers, på vägen framför. För att styra de mest frekventa funktionerna har ratten touchreglage på ekrarna. Ovanför mittkonsolen finns en 12.3” pekskärm vinklad mot föraren för infotainment och fler funktionsinställningar, medan klimatanläggningen är separerad och styrs från en mindre skärm nedanför. Mellan sätena finns ett rymligt stuvfack med induktiv laddning av mobilen och ovanför detta en separat enhet med integrerad växelväljare.
Bild: Audi