Nyheter

Vad är bäst, privatleasing eller att köpa begagnat?

Allt fler väljer att ha sin nya bil på privatleasing, alltså att hyra bilen, vanligtvis under tre års tid. Om det är en bra affär eller inte beror på flera faktorer. Jämfört med att köpa en begagnad bil kan det förstås locka att hämta ut en helt ny bil men det finns en hel del att fundera på.
Tänk på kostnaderna; 2 995 kronor per månad kan låta rimligt men det blir mer än 100 000 kronor efter tre år. En begagnad bil kan många gånger vara en bättre affär. För den som kör mindre än 1 000 mil varje år kanske det lönar sig bättre att bli medlem i en bilpool. En ny bil tappar rejält i värde den första tiden, privatleasing är inget undantag även om kostnaden göms i månadshyran.
Ett annat problem är att många villkor är otydliga. Det är viktigt att vara helt säker på vad man skriver på. Vad händer exempelvis om ränteläget förändras? Om familjesituationen förändras så att du behöver en mindre eller en större bil, eller ifall du byter jobb och behöver köra en längre sträcka?
– Låt inte säljaren i bilhallen stressa på, ta med avtalet hem och läs igenom det i lugn och ro, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.
Privatleasing, för- och nackdelar:
Lätt att få en överblick över kostnaderna
Tillgång till ny bil utan kontantinsats
Behövs tillstånd från leasinggivaren för resa utomlands
Att bryta avtalet i förtid är mycket dyrt
Svårt att bedöma vad som är normalt slitage vid återlämnandet
Begagnad bil, för- och nackdelar:
Lägre kostnader jämfört med en ny bil
Garanti eller maskinskadeförsäkring kan ge skydd mot oförutsedda kostnader
En äldre bil är inte lika driftsäker som en ny
Kräver kontantinsats eller högre belopp vid köp