Nyheter

Finnair väljer Amadeus för att öka lönsamheten genom avancerad intäktshantering

Amadeus använder analys baserad på Big Data för att förbättra prognoser på efterfrågan och optimera Finnairs avrese- och destinationsnätverk.
De senaste årens förändringar inom flygbranschen har tvingat flygbolag att ompröva hur de hanterar sina intäkter. Flygbolagen står nu inför kunder som ställer högre krav än någonsin och med hårt pressade priser. Detta har resulterat i ett behov av att få en exakt överblick över efterfrågade rutter och rätt insikter, som gör det möjligt för flygbolagen att maximera intäkterna och konkurrera på en utmanande marknad.
Därför har Finnair, med sina 12 miljoner passagerare per år, valt Amadeus lösning Amadeus Network Revenue Management, som hjälper flygbolaget att bättre kunna förutse kundernas behov samt ytterligare optimera sitt avrese- och destinationsnätverk.
Avtalet handlar dock inte enbart om teknik. Amadeus engagerade experter har arbetat tätt med Finnair för att gå igenom och omvandla flygbolagets affärsmodell för avrese- och destinationsnätverket fullständigt. Detta för att säkerställa att företaget kan dra full nytta av sina konkurrensfördelar för att driva lönsamheten.
Amadeus Network Revenue Management använder sig av data från olika källor och tillämpar vetenskapliga algoritmer för att fastställa kundernas köpbeteende och betalningsvilja. Baserat på denna information får man snabba, exakta och intelligenta rekommendationer om bästa pris och paketerade erbjudanden från flygbolagen.
­– Vi är väldigt glada över att arbeta tillsammans med Finnair och hjälpa dem att ta sin intäktshantering till nästa nivå, säger Manuel Midon, Head of Airlines, Northern & Western Europe, på Amadeus. Med en kombination av beprövad teknik och konsult- och supporttjänster i toppklass hjälper vi flygbolag som Finnair att bli bättre rustade för att kunna uppnå långsiktig lönsamhet på en marknad i snabb förändring.
– Med en ökning av tilläggstjänster och den alltmer intensiva konkurrensen inom flygbranschen, behövde Finnair en lösning som gjorde det möjligt att maximera intäktshanteringen genom avancerade funktioner som inköpsskydd och prediktiv analys av kundbeteenden. Efter en noggrann bedömning av andra alternativ var det tydligt att Amadeus lösning var i en klass för sig, säger Mika Stirkkinen, VP Revenue Management & Pricing, på Finnair. Tillgången till rådgivning i kombination med de imponerande tjänsterna gjorde att Amadeus utmärkte sig bland konkurrenterna och vi känner verkligen att vi är i goda händer.