Nyheter

Fler än 20000 kunder på kundlistan för helelektriska Porsche Taycan

Porsches första helelektriska sportbil, Taycan, får stor uppmärksamhet över hela världen. Bilen visas inte för allmänheten förrän i september i år och dess slutliga design och tekniska specifikationer är ännu hemlig. Trots det har fler än totalt 20 000 kunder visat seriöst intresse för att köpa en Taycan genom att anmäla sig till något av de depositionsprogram som lanserats världen över, något som bekräftades av Porsche på bilsalongen i Genève.
Även i Sverige finns sedan en tid tillbaka ett depositionsprogram för Porsche Taycan, där presumtiva kunder erbjuds teckna sig på en kundlista hos sitt lokala Porsche Center.
– Intresset för Porsche Taycan är stort och vi får dagligen förfrågningar från kunder om när bilen lanseras, berättar Håkan Nilsson, försäljningschef Porsche Sverige. Vi har därför, tillsammans med våra åtta Porsche Centers över hela landet, tagit fram ett depositionsprogram för att kunna möta den stora efterfrågan.
Porsche Taycan gör sin debut i september och lanseringen är planerad till slutet av året. Bilen kommer att kunna accelerera från 0 – 100 km/tim på betydligt under 3,5 sekunder. Den kommer att ha en räckvidd på mer än 500 km enligt NEDC. Porsche Taycan kommer kunna laddas för att nå 100 km räckvidd på ner till endast fyra minuter (uppmätt enligt NEDC).
– Det överväldigande intresset för Taycan visar att våra kunder och fans är precis lika förväntansfulla inför Porsches första helelektriska sportbil som vi – och vi har därför ökat vår produktionskapacitet, bekräftar Detlev von Platen, styrelseledamot för Porsche AG med ansvar för marknadsföring och försäljning.
– Taycan kommer att vara den sportigaste och tekniskt mest avancerade bilen i sitt segment – en sann Porsche.
Bilden:
Konceptstudien Mission E från Porsche.
Bild: Porsche