Nyheter

Självbetjäning överallt förändrar marknaden för mjukvara

När kraven skruvas upp för användargränssnitt till komplexa mjukvaror får man jobba hårt på Software AG. Uppsidan är att utvecklingen leder till större behov av teknik integration, vilket är företagets specialitet.
Förändringens vindar blåser på tyska Software AG. Men i grund och botten är kursen ändå oförändrad på många sätt. Vd:n Sanjay Brahmawar sammanfattar den på ett elegant sätt:
̶  80 procent av företagens data utnyttjas inte i dag och det genereras mer data hela tiden, till exempel med IoT, säger Sanjay Brahmawar.
Det är här Software AG kommer in i bilden, med ett flertal mjukvaror för att hitta, hantera, överföra och analysera data, samt för att hantera enheter i IoT-lösningar och för att hantera programmeringsgränssnitt (API:er) till viktiga IT-resurser. Och med en massa ytterligare mjukvaror, inte minst för integration.
̶  Marknaden för rena integrationsprodukter är värd 10,2 miljarder dollar och den ökar, säger Sanjay Brahmawar under en pressträff i huvudkontoret i Darmstadt i Tyskland.
Lägg till det att integrationslösningar på ett eller annat sätt ingår i en mängd mjukvaror som sorteras in under andra kategorier, till exempel IoT och dataanalys. Enkelt uttryckt bygger och säljer Software AG en mängd mjukvaror som är nödvändiga i moderna IT-miljöer, men som för det mesta inte märks för slutanvändare.
Bernd Gross som är teknikchef på Software AG kom till företaget med förvärvet av IoT-företaget Cumulocity 2017. I dag nämner han framför allt en viktigt trend, oberoende av tillämpningsområde:
̶  Självbetjäning är en mycket viktig trend, som kommer från tjänster och produkter för konsumenter, säger Bernd Gross.
Om IT-avdelningen inte klarar av att erbjuda självbetjäning för IT-lösningar upplevs den som en bromskloss. För Software AG som leverantör av mjukvaror innebär det att man närmar sig slutanvändarna med nya lösningar för användargränssnitt till komplexa bakomliggande mjukvaror.
Det innebär också att Software AG har börjat engagera sig mer i de applikationer som kunderna bygger på företagets teknikstack. Det gör man antingen i direkt kontakt med slutkunderna eller, oftare, via olika typer av partner.
Bernd Gross passar på att lyfta ett nytt hajpbegrepp för att beskriv a trenden med självbetjäning för IT:
̶  Det kallas XaaS, everything as a service.
Stefan Sigg, med titeln Chief Product Officer, beskriver den förändring som sker så här:
̶  IT-avdelningen har haft en diktatorisk makt över IT-lösningarna och kunnat säga åt verksamhetsfolket att de får lov att acceptera de lösningar som finns. Men det fungerar inte längre, det leder till större konflikter än någonsin tidigare och IT-avdelningen förlorar i nio fall av tio, eller kanske till och med i 99 fall av 100, säger Stefan Sigg.
Hur ska man komma i från problem som uppstår när verksamheten köper in molntjänster ”i smyg”, för att IT-avdelningen inte hänger med i svängarna?
̶  IT-avdelningen måste bygga lösningar med självbetjäning som passar in i de sammanhang de ska användas i. Det innebär användning av nya verktyg, till exempel low-code-plattformar, säger Stefan Sigg.
Allt det här leder till ännu större krav på smidig teknisk integration. Software AGs strategi är att vara företaget som tillhandahåller integrationslösningarna, på flera plan:
̶  Det handlar om integration av applikationer, molntjänster, IoT-enheter, datakällor, med mera, säger Stefan Sigg.
Bilden:
Sanjay Brahmawar, VD Software AG.